Succes i Fredericia smitter af: Koldinghus har held til at kapre krydstogtgæster

Sæsonen begyndte torsdag 11. april, da krydstogtskibet Viking Sky fra det norskejede rederi Viking Ocean Cruises lagde til kaj i Fredericia med 930 passagerer og 472 besætningsmedlemmer. To busfulde med gæster satte kurs mod Koldinghus under besøget. Foto: John A. Petersen

Succes i Fredericia smitter af: Koldinghus har held til at kapre krydstogtgæster

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fredericia er på vej mod en rekordsæson, når det gælder antallet af krydstogtgæster. Og det er gode nyheder på Koldinghus, hvor man har krydstogtturisme som et indsatsområde.

Kolding: Der kommer flere og flere krydstogtgæster til Fredericia, som har udsigt til en rekordsæson, hvor 19 krydstogtskibe vil lægge til kaj i Fredericia Havn. Med sig har skibene i alt 23.500 krydstogtgæster og 10.000 besætningsmedlemmer.

Og nabobyens succes smitter af på Kolding, fordi mange af krydstogtgæsterne vælger at bruge nogle af de sparsomme timer i land på en udflugt til Koldinghus og Christiansfeld.

Krydstogtsæsonen begyndte, da krydstogtskibet Viking Sky ankom til Fredericia den 11. april, og her blev to busser med turister sendt afsted med kurs mod Koldinghus. Det samme er tilfældet på søndag, når det næste krydstogtskib ankommer.

- Et besøg på Koldinghus er et tilbud på mange af vores anløb. Som regel er der mindst en busfuld, der har valgt at køre til Koldinghus og Christiansfeld, siger Helle Rosborg Black, der er cruise-koordinator hos Visit Fredericia.

Hun forklarer, at det er vigtigt for krydstogt-indsatsen i Fredericia, at man har et godt samarbejde med store attraktioner som Koldinghus, Kongernes Jelling, Egeskov Slot og Vikingernes Ribe.

- Vi har brug for at kunne tilbyde spændende udflugter, så skibene har lyst til at anløbe her. Og mange krydstogtgæster kommer igen, så der skal også være en vis mængde af tilbud, de kan vælge imellem, siger Helle Rosborg Black.

Hun forklarer, at et krydstogtbesøg varer omkring ti timer. De udenbys udflugter foregår typisk om formiddagen, og så vender turisterne retur og bruger eftermiddagen i selve Fredericia.

Målrettet indsats
ADP A/S, som ejer og driver Fredericia Havn, har siden 2012 arbejdet målrettet med udviklingen af Fredericia som en attraktiv krydstogtdestination i samarbejde med Fredericia Kommune og Visit Fredericia. Forud for sæsonen er gået et målrettet arbejde for at sælge Fredericia som destination til udenlandske rederier.

- Rekorden i antallet af krydstogtanløb i 2019 vidner om, at vores målrettede salgs- og markedsføringsindsats på krydstogt nu bærer frugt. Vi har sidste år fået rigtig gode ratings fra flere rederier, og vi bruger de gode anmeldelser i tiltrækningen af nye rederier, siger konstitueret CEO i ADP Villads Kirkegaard-Jensen til www.fredericia.dk

Vi vil gøre mere

På Koldinghus er krydstogtturisme et indsatsområde. Gennem længere tid har museet gjort opmærksom på sig selv overfor turoperatørerne. Og de seneste par år er der for alvor kommet hul på markedet, siger Nanna Ebert, der er kommunikations- og publikumschef på slottet.

- Derfor vil vi også gøre endnu mere for at være attraktive som udflugtsmål. Krydstogtgæsterne kommer altid med egne guider, så vores næste skridt er, at vi vil invitere guiderne hertil i maj for at give dem en grundig indføring i "Prinsesse af tiden", som er vores næste store udstilling om prinsesse Benedikte, fortæller hun og føjer til:

- Vi ser bestemt et udviklingspotentiale i krydstogtgæsterne, når nu Fredericia er blevet så dygtige til at tiltrække dem. Gæsterne har et indkøbsmønster, der betyder, at de også er interessante for vores butik, så det er også noget, vi kommer til at kigge nærmere på, siger Nanna Ebert.

Royal profil

Nanna Ebert forklarer, at det er kongeslottet Koldinghus, som pr-mæssigt bliver kørt i front, når museet skal profilere sig overfor krydstogt-arrangørerne og deres mange tusinde gæster.

Og hos Visit Fredericia kan Helle Rosborg Black bekræfte, at den royale profil sammen med de store udstillinger, slottets historie og den unikke ombygning af Koldinghus tilsammen er noget særligt, som får slottet til at skille sig ud som udflugtsmål.

- I vores del af landet er Koldinghus en kæmpe attraktion, og slottet har en samlet pakke at byde på, som vores gæster gerne vil opleve, siger hun.

Succes i Fredericia smitter af: Koldinghus har held til at kapre krydstogtgæster

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce