Riveronline er et nyt online markedsføringskoncept

I sommeren 2013 ansatte Jesper Riber den første medarbejder i sit marketingbureau. I dag er virksomheden oppe på syv mand på kontoret i Kolding og en mand i en afdeling i Aalborg.
Foto: Joan Karlsen

Riveronline er et nyt online markedsføringskoncept

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Knap var Jesper Riber sprunget ud som iværksætter, før han begav sig ud på rejser til Sydamerika og Sydafrika. Og langt de fleste af de kunder, der sagde ja til at blive betjent fra hans laptop på rejserne, holder stadig ved. Dette er fortællingen om et anderledes marketingbureau i Kolding.

Jesper Riber lægger ikke skjul på, at hans forretning - Riveronline - skal være anderledes end konkurrenterne. Virksomheden - et online marketingbureau - vil være billigere, hurtigere og nemmere at have med at gøre end alle andre.

Umiddelbart ville en skeptisk læser måske spørge sig selv, om ikke de fleste direktører ville kunne finde på at påstå noget lignende.

Joh, måske. Men Jesper Riber understreger, at dette har bund i virkeligheden. Og ikke bare fordi virksomhedens første halve år blev drevet fra hotelværelser i Sydamerika og Sydafrika. Men omstændighederne omkring rejsen vender vi tilbage til.

- Hele ideen med Riveronline var at skabe et marketingbureau, der leverede mere, end kunderne forventer. Måske virker det mærkeligt, men i den her branche er det kendt, at man skal tjene så meget som muligt. Vi har valgt i stedet at gøre kunden så tilfreds som muligt, siger Jesper Riber.

Og så kommer hans pointe:

- Kort sagt er vi de bedste til den absolut laveste pris. Det manglede i markedet. Branchen er kendt for at tjene for mange penge. Og det har været afgørende for vores vækst. I sommeren 2013 ansatte jeg den første medarbejder. I dag er vi syv mand på kontoret i Kolding og en mand i en afdeling i Aalborg, siger han.

Jo flere timer, jo bedre

Ud over dette har virksomheden ansat 12 tekstforfattere på deltid til at producere tekster til blandt andet hjemmesider.

- Det er studerende i kommunikation eller andre fag. De sidder hjemme og arbejder ved siden af studierne. Og det at bruge studerende er en af måderne, hvor vi har kunnet banke priserne ned i forhold til konkurrenterne, siger Jesper Riber.

Samtidig har virksomheden ingen sælgere ansat. I stedet har han valgt at have flere folk ansat i produktionen for at kunne levere flere timer til kunderne.

- Jo flere timer man smider ind i et produkt, jo bedre bliver det. Så simpelt er det, siger Jesper Riber.

Alligevel er det ikke hele forklaring på virksomhedens vækst, mener han:

- Vi har en anderledes kultur. Vi har en gejst i virksomheden. Vi bruger en del tid på at snakke og grine over nogle sjove klip på YouTube-klip, som hjælper til at motiverer medarbejderne på en god og anderledes måde. Og det smitter af på resultaterne, samtidig med at kunderne altid får en glad medarbejder i røret. Vi har haft en kunstner fra København til at tegne store pandaer og kolibrier på væggene. Det skal være med til at skabe et kreativt miljø, hvor vi hele tiden finder nogle nye muligheder.

Kræsen med nye folk

Alle i virksomheden sidder i samme rum, hvor Jesper Riber sidder i midten af lokalet, hvilket ifølge ham er med til at skabe en åben kultur:

- Det vil sige, at vi hele tiden får talt om tingene løbende. Ikke noget med at indkalde til møde. Vi rejser os bare op fra stolene og tager en snak om det med det samme.

Samtidig er Jesper Riber kræsen, når han ansætter nye medarbejdere. Alle på nær en - nemlig den første mand der blev ansat - er hentet til virksomheden med hjælp af rekrutteringsbureau. Som en tommelfingerregel tager det i omegnen af fem måneder at ansætte en ny medarbejder.

- Vi har ikke råd til at have halvgode medarbejdere ansat. Vi vil have de bedste folk. Og det vil vi også gerne betale for. Kunderne kan være sikre på, at når de ringer til os, så kommer de til at tale med en medarbejder med minimum fem års erfaring, siger han.

Selv havde Jesper Riber godt syv års erfaring med online markedsføring, da han i sommeren 2012 stiftede virksomheden. Dengang som nu var både Kolding og resten af Danmark stadig økonomisk underdrejet efter finanskrisen. Men alligevel kunne han se nogle muligheder for at skabe en ny virksomhed, fordi online markedsføring - efter hans mening - er en af mest effektive redskaber til at skabe opmærksomhed for virksomheder eller produkter.

- Og jeg begyndte at kunne lave nogle penge på det her. Men skulle jeg ud og opleve verden, som altid har været min helt store drøm, så skulle det være nu. Jeg har boet i Kolding hele mit liv, så jeg ville gerne se verden, fortæller Jesper Riber.

Kunder i rygsækken

Han bad kæresten om at tage orlov i tre måneder for at drage til Sydamerika, hvor de krydsede kontinentet fra Atlanterhavet til Stillehavet.

- Jeg havde kunderne med i rygsækken med en computer under armen. Selvfølgelig var der nogle kunder, der faldt fra, da jeg sagde, at jeg skulle ud at rejse i tre måneder. Men der var også kunder, der troede på mig. Så jeg arbejdede for dem to dage om ugen, hvor vi så tog ud på oplevelser de andre fem dage, siger Jesper Riber.

Efter eventyret i Sydamerika, var han og kæresten lige hjemme i Kolding og vende et par måneder, inden de tog af sted til Sydafrika. Og igen var kunderne med i rygsækken på vej ned gennem det store land i en lejet bil.

- Hvad der ofte kommer bag på folk herhjemme, er, at selv i et af verdens fattigste lande, Bolivia, har de trådløst internet. Så det er slet ikke noget problem at komme i kontakt med kunderne. Det sker med mail og Skype, siger Jesper Riber.

Og i dag - halvandet år efter udlandsrejserne - er kontoret rykket fra rygsækken ind på et kontor i det gamle bibliotek midt i hjembyen Kolding.

Læs stort tillæg om Koldings

erhvervsliv søndag

Hele ideen med Riveronline var at skabe et marketingbureau, der leverede mere, end kunderne forventer. Måske virker det mærkeligt, men i den her branche er det kendt, at man skal tjene så meget som muligt. Vi har valgt i stedet at gøre kunden så tilfreds som muligt.
Jesper Riber
Jesper Riber
Jesper Riber kræsen, når han ansætter nye medarbejdere. Alle på nær en - nemlig den første mand der blev ansat - er hentet til virksomheden med hjælp af rekrutteringsbureau.
Jesper Riber kræsen, når han ansætter nye medarbejdere. Alle på nær en - nemlig den første mand der blev ansat - er hentet til virksomheden med hjælp af rekrutteringsbureau.
Foto: Joan Karlsen

Foto: Joan Karlsen

Riveronline er et nyt online markedsføringskoncept

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce