Midtbyen mangler 1000 p-pladser: - Det er kritisk

Det er nærmest håbløst at finde en parkeringsplads, hvor man kan parkere hele dagen, hvis man ankommer til Koldings midtby efter klokken otte om morgenen. Her er det p-pladsen på Holmsminde, som i øvrigt forsvinder, når Kolding Kommune formentlig inden alt for længe sælger den til by-udvikling. Arkivfoto: Ludvig Dittmann

Midtbyen mangler 1000 p-pladser: - Det er kritisk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Manglen på p-pladser i midtbyen er allerede kritisk, siger afdelingschef i Trafik og Mobilitet i Kolding Kommune. Nu viser ny parkeringsanalyse, at behovet vokser voldsomt de kommende år, når en lang række planlagte nybyggerier er opført.

Kolding: Hvis du arbejder i Kolding midtby og kommer kørende i din bil klokken lidt i otte, så er det rigtig svært at finde en ledig p-plads, og du skal i hvert fald regne med, at du skal betale for at parkere bilen. Kommer du først lidt i ni, er det næsten umuligt at finde en plads, hvor du kan holde hele dagen - selv en ledig betalingsplads er svær at finde.

Sådan er virkeligheden for dem, som arbejder i midtbyen lige nu.

- Det er kritisk, konstaterer afdelingsleder Martin Pape fra Trafik og Mobilitet i Kolding.

En helt ny parkeringsanalyse fra Trafik og Mobilitet viser, at der lige nu er 4956 offentligt tilgængelige p-pladser og 2095 private p-pladser i bymidten - i alt 7051 pladser.

Det nuværende behov er imidlertid 7995 pladser, hvis man kigger på, hvad der er af funktioner i byen i form af boliger, butikker og arbejdspladser.

Med andre ord mangler der aktuelt næsten 1000 pladser i midtbyen, hvis alle de bilister, der har brug for det, skal kunne parkere i nogenlunde nærhed af deres arbejdspladser og hjem.

Og det behov vokser, når man kigger ind i den nærmeste fremtid, forklarer Martin Pape.

- Vi har kendskab til, at 15 forskellige projekter er i støbeskeen i bymidten i de kommende fem-ti år. Dem skal der bygges en masse parkeringspladser til. De 15 projekter vil i sig selv skabe et behov for 2000 nye pladser, og man skal også huske, at nogle af projekterne vil inddrage eksisterende parkeringspladser for eksempel på Riberdyb og Holmsminde, påpeger Martin Pape.

Så når alle tal er lagt sammen, viser det sig, at der er brug for 3650 nye p-pladser de næste fem-ti år - inklusiv det helt akutte behov for ekstra 1000 pladser, viser parkeringsanalysen.

Stort pres
  • Der er i dag et stort pres på p-pladserne i Kolding midtby.
  • Parkeringsanalysen inddeler midtbyen i fem områder, og i de fleste overstiger p-behovet antallet af udbudte pladser.
  • Det gælder især i dagtimerne, hvor behovet for langtidsparkering er stort.
  • Belægningsgraden er cirka 100 procent for næsten hele midtbyen, og i enkelte områder er behovet op til 21 procent højere end udbuddet af p-pladser.
Parkeringsanalysen inddeler bymidten i de fem zoner, der er markeret med sorte streger. Især i zone 2, 3 og 5 er der behov for at bygge p-huse, anbefaler kommunens trafikeksperter. De gule felter markerer kommende byggeprojekter. Kort: Kolding Kommune
Parkeringsanalysen inddeler bymidten i de fem zoner, der er markeret med sorte streger. Især i zone 2, 3 og 5 er der behov for at bygge p-huse, anbefaler kommunens trafikeksperter. De gule felter markerer kommende byggeprojekter. Kort: Kolding Kommune
Foto: Sys Andersen

Løsninger

Trafikchefen nævner fire muligheder, når man spørger, hvordan problemet med den enorme mangel på p-pladser kan løses:

For det første må der bygges flere p-pladser i parkeringshuse, for der er ikke ledige arealer på terræn, og det er afgørende vigtigt, at investorerne og Kolding Kommune samarbejder om at sikre det.

Det er også en rigtig god idé, hvis ejerne af de helt private p-pladser ved boligerne i de mest belastede områder i bymidten udlejer dem i dagtimerne, mens de er afsted på arbejde. Sådan en service tilbyder flere private aktører, og dobbeltudnyttelse af de private p-pladser er faktisk indregnet i parkeringsanalysens konklusioner om det fremtidige behov, fortæller Martin Pape.

Endelig handler det om at påvirke bilisternes adfærd og opfordre til samkørsel, ligesom kommunen forsøger at få nogle af de 20.000 daglige indpendlere til at parkere bilen på særligt indrettede pendler-p-pladser i udkanten af byen og cykle videre derfra til midtbyen.

Midtbyen mangler 1000 p-pladser: - Det er kritisk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce