Kæmpeabe og uerstatteligt Auschwitz-værk stjålet fra Trapholt: Det er enhver museumsdirektørs mareridt

Rolexgate er et omstridt værk, der forestiller indgangspartiet til udryddelseslejren Auschwitz-Birkenau og ifølge kunstneren er støbt af guld fra jøders tænder. Foto: Trapholt

Kæmpeabe og uerstatteligt Auschwitz-værk stjålet fra Trapholt: Det er enhver museumsdirektørs mareridt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kunstmuseet Trapholt i Kolding har to gange i løbet af kort tid været udsat for indbrud. Blandt andet har museet mistet Marco Evaristtis berømte værk "Rolexgate".

Indbrud: - Det er enhver museumsdirektørs mareridt.

Sådan lyder det fra museumsdirektør Karen Grøn, efter at det torsdag kom frem, at Trapholt i Kolding to gange i løbet af kort tid har været udsat for indbrud.

Ukendte gerningsmænd har stjålet en 30 kilo tung Kay Bojesen-abe samt Marco Evaristtis omstridte og berømte værk "Rolexgate".

De to indbrud ryster Karen Grøn.

- "Rolexgate" er et af Trapholts centrale hovedværker, som mange gæster kommenterer og forholder sig til. Når personer foretager et råt og samvittighedsløst indbrud som dette, er det ikke kun Trapholt, men os alle, som mister et vigtigt kunstværk, siger Karen Grøn.

Trapholt erhvervede "Rolexgate" i 2013 i forbindelse med museets 25-års jubilæum og særudstilling med Marco Evaristti, som også er kendt for værket "Helena og fiskeren" med guldfisk i en blender fra 2000.

"Rolexgate" er fra 2006 og forestiller indgangspartiet til Auschwitz-Birkenau i det tyskbesatte Polen, hvor over en million jøder blev dræbt under anden verdenskrig. Værket består af 2,3 kg 18 karat guld fra tænder, hvoraf en del af tænderne er fra jøder i Auschwitz. Derudover består værket af et guldur, et Rolex fra 1941, samt et tog i hvidguld besat med ca. tusind 11 karat diamanter og et skinnespor i agat.

Værket blev stjålet ved et indbrud nytårsnat.

Ikke første gang

Det andet værk, en 30 kilo tung Kay Bojesen abe, blev stjålet ved et indbrud natten til 10. december.

- Trapholt er naturligvis sikret efter alle kunstens regler og forskrifter og har samme sikkerhedsniveau som andre museer i Danmark. Men det er vanskeligt at forhindre enhver tænkelig situation. Vi er jo ikke et pigtrådsomhegnet militærområde. Trapholts samling er den danske befolknings ejendom og mulighed for adgang til kunst og fælles oplevelser, siger Karen Grøn.

Det erikke første gang, Trapholt oplever indbrud. I december 2005 fik Trapholt stjålet fire krukker af keramikeren Axel Salto, og igen i november 2006 fik museet stjålet endnu en krukke af Axel Salto og en krukke af J.F. Willumsen. Mirakuløst dukkede tre af Axel Salto-krukkerne op i 2015 og blev hjembragt til Trapholt.

Efterlyser vidner

Med politiets arbejde og hjælp fra offentligheden håber Trapholt, at de stjålne værker vil kunne findes og blive bragt tilbage til museet.

Til brug for efterforskningen efterlyste politiet torsdag vidner eller andre, der kan bidrage til opklaringen af indbruddene. Det kan ikke udelukkes, at der er tale om de samme gerningsmænd til begge indbrud, mener politiet.

Gerningsmændene kan ifølge politiet have cyklet til gerningsstedet, hvor nogen måske kan have set personer omkring Trapholt eller personer, som cyklede i området omkring Trapholt. Politiet kan kontaktes på 114.

Kæmpeabe og uerstatteligt Auschwitz-værk stjålet fra Trapholt: Det er enhver museumsdirektørs mareridt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce