Jørn P. om hvilehus til udenlandske chauffører: De må ikke sove der

Venstre og De Konservative sætter så mange betingelser op for Contrans´ kommende hvilehus, at bygningen reelt ikke må anvendes til overnatning eller længere pauser. Det almindelige 11 timers-hvil mellem turene må chaufførerne for eksempel ikke tilbringe i huset, fastslår borgmesteren. Arkivfoto: Henrik Kastenskov

Jørn P. om hvilehus til udenlandske chauffører: De må ikke sove der

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det har skabt politisk stormvejr, at V og K har givet lov til hvilehus til især rumænske chauffører hos Contrans på Merkurvej. Men chaufførerne må slet ikke sove der, siger borgmesteren.

Kolding: Transportfirmaet Contrans og firmaets omkring 170 udenlandske, især rumænske chauffører kan godt glemme alt om, at chaufførerne må bruge virksomhedens kommende og meget omstridte hvilehus til at overnatte eller hvile ud i deres lange pauser.

Efter at Venstre og Konservative på byrådets møde mandag aften gennemtrumfede, at Contrans skal have tilladelse til at bygge et hvilehus med plads til 30 personer, fastslår borgmester Jørn Pedersen (V), at det politiske flertal hverken vil have, at chaufførerne kan anvende faciliteterne i de lovpligtige ugentlige 45 timers hvil eller de daglige 11 timers hvil.

- Contrans har søgt om lov til at opføre beboelse på sin adresse. Det siger vi nej til. Hvilehuset må kun bruges til mindre pauser, og det giver også mening, at en chauffør, der måske ankommer klokken et om natten og først skal læsses klokken seks, kan komme ind og få et bad, lave lidt mad og få et hvil.

- Men et stop fra klokken 17 til 06 må ikke finde sted, for så taler vi om egentlig overnatning, og chaufførerne må kun holde hvil, når det foregår i arbejdstiden, siger Jørn Pedersen.

Samlet løsning
Business Kolding og by- og udviklinsgforvaltningen skal nu i gang med at finde ud af, om der kan skabes en samlet løsning for, hvordan udenlandske lastbilchauffører kan overnatte uden at genere.Business Kolding-direktør Tommy Langhoff oplyser, at arbejdet vil ske i dialog med de kommunale erhvervsorganisationer i Vejle og Fredercia og transport- og logistikbranchen i Trekant-området.

Der er endnu ingen konkrete forslag på bordet.

En løsning ventes klar til at blive fremlagt i slutningen af maj.    

Hjælper kun lidt

Contrans har forklaret, at deres chauffører får løn 24 timer i døgnet, så dér er det vel arbejdstid døgnet rundt?

- Det er derfor, vi også siger, at der ikke må finde reel nattesøvn sted i den nye bygning, og så er det i øvrigt ligegyldigt hvornår på døgnet, søvnen finder sted. Vi vil ikke give tilladelse til egentlig beboelse eller hotellignede virksomhed i et industrikvarter. De må kun hvile der.

En del af jeres argumentation for at sige ja til hvilehuset har været, at I vil have chaufførerne væk fra villaveje og rastepladser, hvor de sviner med affald og afføring. Det mål når I vel ikke med alle de begrænsninger for husets anvendelse, for så skal chaufførerne alligevel sove i deres lastbiler?

- Nej, det vil kun hjælpe en smule, og det er også derfor, vi sætter by- og udviklingsforvaltningen og Business Kolding i gang med at finde en bedre og samlet løsning, for der er jo mange andre transportvirksomheder her i området, som også benytter sig af udenlandske chauffører. Men jeg synes, det er fint, at Contrans tager et ansvar og gerne vil skabe nogle bedre forhold for deres chauffører.

Hvordan kan kommunen håndhæve, at det kommende hvilehus bruges efter de forskrifter, I har fastlagt?

- Det gør man ved, at forvaltningen følger en procedure, hvis der opstår tvivl om, at reglerne bliver holdt, siger Jørn Pedersen.

Det er EU-regler, der giver Contrans og alle andre transportvirksomheder mulighed for at benytte sig at udenlandsk, billig arbejdskraft til såkaldt cabotagekørsel. Fidusen er, at de udenlandske lastbiler med udenlandske chauffører bag rattet under bestemte forudsætninger kan bruges til godstransport rundt i Danmark - og en rumæner koster kun cirka en tredjedel i løn af en dansk chauffør.

I øjeblikket må chaufførerne overnatte i deres lastbiler i de lange 45 timers hvilepauser, men det vil kommende lovgivning forbyde.

Contrans ønsker ikke at udtale sig.

Jørn P. om hvilehus til udenlandske chauffører: De må ikke sove der

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce