Integrationsspil: Arkitekten bag overvejer at udvikle og eksportere spillet

Kursister fra Dansk Flygtningehjælps Sprogskole "Job &S prog" hjalp med at udvikle dialogspillet "Ligheder & Forskelle". Foto: D-sign Tegnestuen/fotocollage i made this

Integrationsspil: Arkitekten bag overvejer at udvikle og eksportere spillet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

D-sign Tegnestuen har færdigudviklet dialogspillet "Ligheder & Forskelle", som Kolding Kommunes Integrationspulje støttede med 97.000 kroner. Blandt andet videncentret Vifin i Vejle og Odense Kommune viser interesse for spillet.

Kolding: Anne Mette Rasmussen, der står bag D-sign Tegnestuen, fortæller, at spillet "Ligheder & Forskelle" nu er færdigudviklet for de 97.000 kroner, som hun sidste år fik fra Kolding Kommunes Integrationspulje. Lige nu overvejer hun, hvordan hun kommer videre.  

Foreløbig er dialogspillet fremstillet i 20 eksemplarer.

- Jeg forærer de to lokale sprogskoler fem spil hver som tak for hjælpen med at udvikle spillet. De sidste ti spil vil jeg prøve at sælge til kommuner rundt i landet. Jeg har også ambitioner om eksport, for det vil være meget nemt at oversætte produktet til svensk eller tysk. Jeg går stille og roligt frem, for  jeg har også min arkitekttegnestue, min primære virksomhed, som jeg skal koncentrere mig om. Her arbejder jeg med byrum, indretning og udstillinger, forklarer hun.

Videncentre Vifin i Vejle er interesseret i at arbejde videre med at digitalisere dialogspillet, og Odense Kommune vil gerne gå  med en i en sparring, hvis udviklingen af spillet fortsætter. Også Kolding Kommune inviteres med i en eventuel videreudvikling.

- Design to innovate har opfordret til, at jeg søger  projektmidler til at arbejde videre for, fortæller Anne Mette Rasmussen.

Integrationsspillet
Arkitekt Anne Mette Rasmussen fik sidste år 97.000 kroner fra Kolding Kommunes Integrationspulje til at udvikle brætspillet "Ligheder og forskelle".Spillet er et dialogredskab, der skal danne en fælles forståelse for kulturelle ligheder  og forskelle.  Målet er at fremme integration og øge deltagernes mulighed for at indgå på det danske arbejdsmarked.

Kategorierne er samfundsliv, arbejdsliv, familieliv og følelsesliv.

Grafiker Kamilla Asmussen  fra firmaet 'i made this'  har stået for spillets grafiske design.

20 spil

Det er  undervisere og kursister  fra Kolding Kommunes Sprogskole  og Dansk Flygtningehjælps Sprogskole samt en gymnasieklasse  fra Kolding Gymnasium, der har været med til at udvikle spillet.

- Det er gået over al forventning, og det har været spændende at få direkte kommentarer på spillet, som faktisk mere er et dialogredskab end et spil. De fleste af de flygtninge, der var med, kommer fra Syrien.  Deres tilbagemeldinger gik blandt andet på, at de var glade for, at de ikke kun skulle høre, hvordan vi gør i Danmark, men også skulle fortælle om, hvad man gør i deres eget land. Det betød meget for dem og for mig, at man møder hinanden på en ligeværdig måde, så vi ikke kommer med løftede pegefingre, for så tror jeg ikke, at det lykkes, siger hun.

Underviserne bidrog blandt andet med spørgsmålet: Hvornår skal du møde på jobbet, hvis du får at vide, at du skal komme klokken 12?

- Det er spændende at få dialogen omkring det spørgmål, for der er en forskel. Etnisk danskere vil typisk møde op klokken fem minutter i 12 eller klokken 12, mens man i  Syrien er  vant til, at det betyder, at man måske godt kan møde kvarter over 12 eller klokken halv et, forklarer Anne Mette Rasmussen.

Integrationsspil: Arkitekten bag overvejer at udvikle og eksportere spillet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce