Holger elsker veterantog: Det her fragtede kul for tyskerne

Holger Cordtz har været medlem af Sydjyllands Veterantog siden 1984. Han kom fast på værkstedet ved Lunderskov Remise mellem 1984 og 1991, hvorefter han holdt pause frem til 2010, hvor han tog arbejdet op igen og er blevet ved lige siden. Foto: André Majlund

Holger elsker veterantog: Det her fragtede kul for tyskerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I Lunderskov Remise gør Sydjyllands Veterantog gamle lokomotiver klar til at køre turistkørsler om sommeren. Hver torsdag og hver anden lørdag mødes medlemmerne og arbejder på togene. Det hele være i orden, da kørslerne er fundamentet for foreningens økonomi.

Lunderskov: Hvert år i juli kan man om søndagen stige på et veterantog og køre strækningen mellem Vejle og Jelling.

Det er Sydjyllands Veterantog, der står bag og de ugentlige sommerkørsler er foreningens største indtægtskilde. Derfor går man i foreningen også meget op i at alt skal være i tiptop stand, inden de gamle tog kører ud på de danske statsbaner.

Hver torsdag aften og hver anden lørdag i det ulige uger, mødes nogle af medlemmerne af foreningen ved Lunderskov Remise og gør veterantogene klar. Sæsonens første tur ligger søndag den 7. juli. Derfor er der ekstra travlt lørdagen før, hvor blandt andre Holger Cordtz er med til at gøre det gamle damplokomotiv TKVJ 12 fra 1916 køreklar.

Holger arbejder til daglig hos Post Nord og har gjort det i 25 år. Han har været medlem af foreningen siden 1984. Han er uddannet maskintekniker, men har desværre aldrig gjort brug af uddannelsen, som han siger. Men med klargøringen af de gamle tog får han alligevel draget nytte af årene på skolebænken, når han hver anden lørdag mødes med andre medlemmer i Lunderskov Remise.

- Vi har travlt lige nu, fordi toget skal køre i morgen. Men der er også dage, hvor vi ikke laver så meget, men bare mødes, spiser frokost og hygger os. Så snakker vi lidt om modeltog, det går de fleste nemlig også op i, lyder det fra en storsmilende Holger Cordtz.

Lige præcis det tog her havde en særlig funktion under krigen, da det fragtede brunkul for tyskerne. Det var med til at lave energi til hele landet, det er lidt sjovt at tænke på.
Holger Cordtz, medlem af Sydjyllands Veterantog
Køretider
Sydjyllands Veterantog er Danmarks yngste veterantogsklub og samtidig er det et af landets ældste jernbaneklubber med mere end 50 år på bagen.

I juli kører togene hver søndag fra Vejle til Jelling.

Første tur er med afgang klokken 11.10 fra Vejle med ankomst klokken 12.17 i Jelling.

Anden tur er med afgang klokken 14.10 fra Vejle med ankomst klokken 15.17 i Jelling.

Ved hver tur har man 40 minutter i Jelling inden toget kører retur igen. Man er dog velkommen til at vente til næste tur, hvis man vil bruge længere tid i byen.
Bent Winther hamrer, mens Karsten Skov holder metallet fast. Det gamle tog fra 1916 skal være klar til sæsonen og der knokles på Remisen i Lunderskov. Foto: André Majlund
Bent Winther hamrer, mens Karsten Skov holder metallet fast. Det gamle tog fra 1916 skal være klar til sæsonen og der knokles på Remisen i Lunderskov. Foto: André Majlund

Holger er i gang med at give det gamle lokomotivs ydre dele en omgang olie, inden det skal køres ud af remisen og fyres op under. Det skal testes af inden den første kørsel, for intet skal overlades til tilfældighederne. Sydjyllands Veterantog, eller SJVT som de også hedder, er nemlig underlagt de samme restriktioner som de moderne maskiner, der kører på jernbanenettet.

Toget er godt lastet med kul. Ligesom det var i gamle dage under krigen.

- Lige præcis det tog her havde en særlig funktion under krigen, da det fragtede brunkul for tyskerne. Det var med til at lave energi til hele landet, det er lidt sjovt at tænke på, fortæller Holger Cordtz.

Holger er foreningens fotoansvarlige og sørger for pletskuddene, når der skal leveres billeder til hjemmesiden og foreningsbladet.

- Jeg holder lige så meget af at tage billeder af togene, som jeg holder af at arbejde med dem. Måske lidt mere faktisk, griner Holger Cordtz.

Damplokomotivet TKVJ 12 skal køre de to første ture i sæsonen heriblandt søndagens første tur og søndagen efter den 14. juli. Herefter er det et nyere tog fra 1952, et diesellokomotiv der hedder HHJ DI 11, men har kaldenavnet "Marcipanbrødet", der kører søndagene den 21. og 28. juli.

Det gamle damplokomotiv TKVJ 12 fra 1916 varmes op dagen inden sæsonens første tur mellem Vejle og Jelling. Foto: André Majlund
Det gamle damplokomotiv TKVJ 12 fra 1916 varmes op dagen inden sæsonens første tur mellem Vejle og Jelling. Foto: André Majlund

Holger elsker veterantog: Det her fragtede kul for tyskerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce