Efter bisidder-kritik af Jobcenter Kolding: Politiker vil have en redegørelse

Karina Lorentzen mener, at det er selve lovgivningen, der er skurken og årsagen til mange borgeres frustration. Arkivfoto: Lars Stokbro

Efter bisidder-kritik af Jobcenter Kolding: Politiker vil have en redegørelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvad er op og ned? Hvad er myter? Hvad er sandt? Socialudvalgsformand Karina Lorentzen (SF) vil dykke ned i Ole Olsens kritik af Jobcenter Kolding.

Kolding: Efter massiv debat på facebook i kølvandet af bisidder Ole Olsens kritik af navngivne sagsbehandlere på Jobcenter Kolding beder socialudvalgsformand og medlem af arbejdsmarkedsudvalget, Karina Lorentzen (SF), nu om en redegørelse i sagen.

- Bag de mange indlæg fornemmer jeg en voldsom frustration over forskellige former for sagsbehandling - ikke kun jobcentrets. Alt bliver blandet sammen. Og der florerer myter om, at de ansatte får bonus for ikke at give borgerne, hvad de har krav på, samt at behandlingen af borgerne er nedværdigende.

- Derfor har jeg bedt forvaltningen om at give en redegørelse for, hvad der er sagens kerne i sagen om Ole Olsen. Hvad passer, og hvad passer ikke? Og hvori består den frustration, som fik bægeret til at flyde over, forklarer Karina Lorentzen.

Kritikken af jobcentret er fremsat på en Youtube-video. Det har som omtalt i JV tirsdag ført til, at Kolding Kommune har meldt Ole Olsen til politiet, hvilket udløste et hav af kommentarer på bl.a. JydskeVestkystens facebook-side, Facebook Kolding og Karina Lorentzens facebook-side.

Her giver hovedparten udtryk for, at Ole Olsen har ret i sin kritik, omend adskilllige også tager afstand fra måden, den er fremført på. Blandt andet kalder Olsen sagsbehandlerne for løgnere, simple skvat og åndsboller.

Jeg tager dybt afstand fra Ole Olsens måde at kritisere på. Det er meget urimeligt. Jeg tror simpelthen ikke, der er onde ansatte, som elsker at nedværdige borgerne og ydmyge dem med alle mulige forfærdelige indsatser.
Karina Lorentzen (SF), socialudvalgsformand

Runde to

Socialudvalgsformanden beder også forvaltningen overveje, om de mange facebook-indlæg kan undersøges nærmere måske via dialog med afsenderne eller andre.

Hun henviser til, at Kolding Kommune tilbage i 2014 gik i dialog med en gruppe, som kaldte sig "Syg i Kolding," som blev dannet netop efter kritik af jobcentrets sagsbehandling.

- Det bedrede nogle ting. Måske er det tid til runde to af Syg i Kolding-initiativet, mener hun.

For de ansattes skyld

Karina Lorentzen fastslår, at hun beder om redegørelsen ikke mindst for de ansattes skyld.

- Jeg tager dybt afstand fra Ole Olsens måde at kritisere på. Det er meget urimeligt. Jeg tror simpelthen ikke, der er onde ansatte, som elsker at nedværdige borgerne og ydmyge dem med alle mulige forfærdelige indsatser, siger hun.

Men hvis det opleves sådan, er Jobcenter Kolding nødt til at tage udgangspunkt i borgernes oplevelser - og som minimum rydde myterne af vejen, mener Karina Lorentzen.

- Og kan vi blive bedre til nogen ting, vil det ligge i forlængelse af strategier som borgeren i centrum og selvværd og sammenhæng, siger hun og pointerer, at lovgivningen på området er "frygtelig".

På grund af ferie har det ikke været muligt at træffe arbejdsmarkeds- og integrationsdirektør Michael Petterson for at høre, hvornår redegørelsen kan være klar.

Efter bisidder-kritik af Jobcenter Kolding: Politiker vil have en redegørelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce