Byforum vil bremse cykeltyve på banegårdspladsen: Vil have DSB til at sætte en frostsikker lås på cykelparkeringen

For at undgå cykeltyverier vil Vamdrup Byforum gerne have sat en frostsikker lås på trådburet til cykelparkering på Vamdrup Banegård. DSB er i gang med at udvikle en ny form for cykelparkering, men har ingen planer og at etablere det nye system i Vamdrup. Foto: Lena Juul

Byforum vil bremse cykeltyve på banegårdspladsen: Vil have DSB til at sætte en frostsikker lås på cykelparkeringen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Helge Paulin, der er formand for Vamdrup Byforum, fortæller, at mange cykler bliver stjålet fra banegårdspladsen. Derfor arbejder byforum på at få DSB til at sætte en frostsikker lås på det trådbur, hvor man kan parkere sin cykel. DSB har ingen planer om at opfylde ønsket.

Vamdrup: Helge Paulin, formand for Vamdrup Byforum, fortæller, at mange cykler bliver stjålet fra banegårdspladsen i byen.

- Jeg har ingen statistik, men vi fået flere henvendelser om cykeltyverier. Derfor har vi også ved flere lejligheder taget en dialog med DSB omkring det. Vi arbejder på at få en frostsikker lås på det trådbur, som cyklerne står i, fortæller han.

Han fortæller, at han gennem en længere periode har været i dialog med DSB om problemet.

- Vi har prøvet at have en almindelig lås på trådburet, men så fik vi problemer lige så snart, det blev frostvejr, for så kunne man ikke låse op ind til sin cykel.

Formanden har kendskab til forholdene på banegårdene i Kolding og Vojens.

- Jeg synes, at der er en stor forskel på, hvilken service cyklisterne får her i forhold til de to nabobyer.

Han er godt klar over, at DSB er ved at finde et nyt system til cykelparkering.

- Vi har en situation, hvor der bliver stjålet cykler. Og vi prøver at gøre noget ved det, men vi støder ind i det problem, at DSB ikke vil ofre noget nu, fordi de er ved at lave et helt nyt låsesystem. Med jævne mellemrum, måske hver anden eller tredje måned, følger jeg op på sagen, men jeg fået et henholdende svar og føler, at jeg er i en syltekrukke, siger Helge Paulin.

Vi har en situation, hvor der bliver stjålet cykler. Og vi prøver at gøre noget ved det, men vi støder ind i det problem, at DSB ikke vil ofre noget nu, fordi de er ved at lave et helt nyt låsesystem.
Helge Paulin, Vamdrup Byforum

Store stationer først

Jørgen Rasmussen, chef for DSB's stationsservice, bekræfter, at der har været udfordringer med den aflåste cykelparkering i Vamdrup.

- Det system med hulkort, der er blevet brugt i Vamdrup og andre steder, er forældet. Derfor har vi de sidste år arbejdet på at finde en ny løsning til en aflåst cykelparkering. Og i første omgang er Vamdrup ikke blandt de stationer, hvor vi laver en aflåst cykelparkering. Det er fordi, det er så lille et sted i forhold til både kapacitet og benyttelsesgrad. Vi har haft 12 pladser, og på intet tidspunkt har benyttelesgraden været over 50 procent, fortæller han.

Hvor stor skal kapaciteten eller benyttelsesgraden være, før I vil investere i et ny system?

- Vi vil starte ud de steder, hvor der er rigtig mange cykler. Vamdrup er af en beskeden størrelse. Det vil være meget at investere for så relativt få cykler. Lige nu har vi ikke planer om at lave det i Vamdrup.

DSB vil i første omgang investere i det nye system ved de stationer, hvor der er hundredvis eller tusindvis af parkerede cykler.

- Lige nu er vi der, hvor vi laver forsøg med det nye system, siger Jørgen Rasmussen.

Byforum vil bremse cykeltyve på banegårdspladsen: Vil have DSB til at sætte en frostsikker lås på cykelparkeringen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce