Bundlinjen skrumpede hos Dansk Auto Logik: Det er ikke så sjovt at se på

Resultatet i Dansk Auto Logik er faldet fra 30,8 til 25,9 millioner kroner før skat. - Resultatet er påvirket af flere ting, men det er ikke på niveau, hvor vi ikke er helt tilfredse. Dieselprisen påvirker, og der var meget turbulens i efteråret omkring usikkerhed med registreringsafgiften, siger administrerende direktør i Dansk Auto Logik Kurt Rath. Arkivfoto: Maria Tuxen Hedegaard

Bundlinjen skrumpede hos Dansk Auto Logik: Det er ikke så sjovt at se på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Omsætningen fik et løft, men overskuddet faldt i transportfirmaet Dansk Auto Logik i det seneste regnskab. - Nu er udfordringen at vækste, samtidig med at vi bliver mere effektive. Men det bliver sværere og sværere, lyder det fra administrerende direktør Kurt Rath.

Vamdrup: De har fortsat travlt hos Dansk Auto Logik - og et pænt overskud. Men direktøren i transportfirmaet, der leverer biler over hele kongeriget, er ikke helt tilfreds.

Virksomheden har de seneste par år udvidet kraftigt blandt andet i Vamdrup, hvor virksomheden har hovedkvarter og en kæmpe terminal, hvor blandt andet fabriksnye biler ankommer til Danmark. Virksomheden har løbende udvidet flåden af lastbiler, og virksomheden har købt jord for at kunne udvide yderligere i Vamdrup.

Men i det seneste regnskab er overskuddet i transportfirmaet, der også klargør og ombygger biler, faldet fra 30,8 til 25,9 millioner kroner før skat. Samtidig er omsætningen steget fra 377 til 409 millioner kroner.

- Det er ikke så sjovt at opleve en omsætningsstigning på cirka 10 procent, og resultatet så går tilbage med cirka 15 procent. Det betyder, at der er nogle ting, vi skal kigge på internt. Lad os forestille os, at vi igen vækster med 10 procent, som vi har gjort med eksisterende kunder, så skulle det nødigt gå ud over bundlinjen som i den seneste periode. Så vi skal kigge alt efter internt. Det er noget som ledelsesstruktur, interne processer og om prisniveauet er det rigtige i forhold til vores omkostningsstruktur, siger administrerende direktør Kurt Rath.

Virksomheden har også allerede hævet priserne på nogle ydelser den 1. november 2018.

- Det er ikke så sjovt at opleve en omsætningsstigning på cirka 10 procent, og resultatet så går tilbage med cirka 15 procent.
Kurt Rath, administrerende direktør i Dansk Auto Logik
Kort om Dansk Auto Logik
Dansk Auto Logik er den største autotransportør i Danmark. Virksomheden beskæftiger i dag ca. 300 medarbejdere. Virksomhed løser opgaver indenfor modtagelse, montering, klargøring og opbygning. Virksomheden er ejet af grundlæggerende Bent O. Jørgensen, som stiftede firmaet i 1962. Virksomheden har en egenkapital på 297 millioner kroner.

Svært at effektivisere

Resultatet er blandt andet påvirket af stigende dieselpriser, og at det var sværere at udnytte kapaciteten optimalt. Det var blandt andet tilfældet i efteråret 2017, hvor der var usikkerhed om fremtidens registreringsafgift, hvilket betød, at mange biler hobede sig op på terminalerne i Vamdrup og Ringsted.

- Vi har vækstet gennem mange år, og ved samtidig at blive mere effektive har vi kunnet holde vores priser overfor kunderne i ro. Men vi er nået et niveau, hvor vi har svært ved at blive mere effektive. Når lastbilen er fyldt, kan du ikke fylde en bil mere på. Og vi har udvidet terminalerne rigtige meget, så omkostningerne med at modtage en bil og køre den på plads er steget fordi, der er længere at køre. Nu er udfordringen at vækste, samtidig med at vi bliver mere effektive. Men det bliver sværere og sværere, siger Kurt Rath.

Skifter biler hyppigere

Virksomheden beskæftiger lige nu cirka 300 medarbejdere på adresserne i Ringsted og Vamdrup. Det er næsten en fordobling af medarbejderstaben i forhold til for fem-seks år siden.

- Udfordringen er at holde effektiviteten, når der er så mange nye folk. Det tager lang tid, før for eksempel en ny chauffør er ligeså effektiv, som en mand vi har haft i 20 år. Det er er svær opgave at køre autotransporter. Du skal selv læsse din lastbil, og godset er ikke emballeret. Det kræver meget stor forsigtighed, siger Kurt Rath, der dog er vældig optimistisk i forhold til, hvor mange biler der skal flyttes de kommende år.

- Det baserer vi på, hvad vi hører fra importører og de store bilhuse, og der er meldingen, at der fortsat er et højt aktivitetsniveau, og at vi derfor forventer en omsætning i år på niveau med sidste år. Og i dag er det ikke kun køb og salg, der fylder. Der er mange, der leaser i dag, og det betyder, at folk skifter biler hyppigere, og det stiller nye krav til logistikken, og det er der, vi kommer ind, siger Kurt Rath.

Bundlinjen skrumpede hos Dansk Auto Logik: Det er ikke så sjovt at se på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce