Sprognævn langer ud efter Danske Spils egne sprogregler

Om disse kugler er en del af et spil lotto eller LOTTO, kan Danske Spil og Dansk Sprognævn ikke blive enige om. (arkiv)

Sprognævn langer ud efter Danske Spils egne sprogregler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danske Spil vil have journalister til at skrive ordet lottokupon forkert, lyder kritikken fra Dansk Sprognævn.

Spiludbyderen Danske Spil kritiseres for at have opfundet sine egne sprogregler og forsøge at få journalister og andre til at følge dem.

Kritikken kommer fra Dansk Sprognævn, efter en henvisning fra Danske Spil der angiver, hvordan man skal stave eksempelvis lotto.

Det skriver avisen Politiken, efter at Danske Spils pressechef, Marie Grabow Westergaard, har udsendt en mail til en række journalister, hvori det angives, hvordan Danske Spil ønsker sine varemærker omtalt.

Mailen er blevet bragt i fagbladet Journalisten. Her kan man se et skema fra mailen, over hvad der ifølge Danske Spil er den korrekte og forkerte måde at skrive ord som lotto, lottokupon og lottomillionæren.

Ifølge Danske Spil skrives de tre ord "Lotto" eller "LOTTO", "Lotto kupon" og "Lotto millionæren".

Danske Spils sprogregler er dog i strid med retskrivningsreglerne, forklarer direktør i Dansk Sprognævn, Sabine Kirchmeier.

- Ordet lotto har været i det danske sprog siden slutningen af 1700-tallet. Det har været brugt om lotteri i mange år. Og når man følger retskrivningsreglerne, så skrives sammensatte ord i et ord.

- Et ord som lotto er et helt almindeligt substantiv (navneord, red.), og kupon er også et helt almindeligt substantiv. Så skal de skrives sammen. Sådan er dansk retskrivning bare.

Hun henviser til, at retskrivningsreglerne faktisk er en lov, som offentlige institutioner er forpligtet til at følge. Danske Spil er ikke en offentlig institution, men den danske stat ejer dog 80 procent.

- Så synes jeg måske nok, at man kan gøre lidt kædeansvar gældende, siger Sabine Kirchmeier.

Ifølge Sprognævnets direktør kan sproget bruges af virksomheder for at vinde markedsfordele.

- Der er jo en reklameværdi i at få aviserne til at skrive deres varemærke med stort. For det falder jo i øjnene, og så får alle en oplevelse af, at det kan kun være Danske Spil, der har med lotto at gøre, siger hun.

Pressechef i Danske Spil Marie Grabow Westergaard fortæller Politiken, at mailen kun var ment som en henstilling.

- Det handler jo om at beskytte sit varemærke, siger hun.

Danske Spil har tidligere tabt en sag om eneretten til ordet lotto. I 2010 fik en anden spiludbyder ved navn Lotto24 Højesterets ord for, at ordet lotto ikke er forbeholdt Danske Spil.

Sprognævn langer ud efter Danske Spils egne sprogregler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce