Regionen dropper vision om at føre Hærvejsmotorvejen til grænsen

En ny midtjysk motorvej skal aflaste E45, så man undgår kødannelse. Det er dog ikke nødvendigt at føre motorvejen hele vejen til grænsen, har udvalget for regional udvikling i Region Syddanmark vedtaget på baggrund af analyser. Foto: Lars Rasborg/Scanpix

Regionen dropper vision om at føre Hærvejsmotorvejen til grænsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er ikke grundlag for at bevare ambitionen om at føre en ny midtjysk motorvej - den såkaldte Hærvejsmotorvej - hele vejen til den dansk-tyske grænse. Det besluttede Region Syddanmarks udvalg for regional udvikling mandag. Til gengæld bliver det nu en erklæret vision, at motorvejen skal forbindes til E45.

Hærvejsmotorvejen: Man har lov til at blive klogere.

Sådan lyder meldingen fra næstformand i Region Syddanmarks udvalg for regional udvikling, Preben Jensen (V), efter at udvalget mandag besluttede at sløjfe visionen om at føre Hærvejsmotorvejen til grænsen. Hærvejsmotorvejen er et af tre infrastrukturprojekter, som siden 2011 har ligget øverst på regionens ønskeliste. De tre topprioriteter blev på udvalgsmødet mandag taget op til revision, hvor man besluttede at indstille regionsrådet til at holde fast i de eksisterende prioriteter, men med visse omformuleringer.

Den oprindelige formulering angående den midtjyske motorvej lød således: "En ny Hærvejsmotorvej til grænsen, der kan aflaste E45, og knytte an til Billund Lufthavn, hvor den endelige placering skal afgøres af en nærmere analyse".

Der arbejdes lige nu på en endelig ny formulering, der skal godkendes i forretningsudvalget og regionsrådet, og som desuden skal forbi regionens kommuner. Det ligger dog fast, at man dropper visionen om at føre en potentiel ny motorvej til grænsen, men at man til gengæld skriver ind, at der skal være en tværforbindelse til E45 syd for Vejle.

Hærvejsmotorvejen
  • En såkaldt Hærvejsmotorvej har været debatteret i 50-60 år, og blev oprindelig lanceret som et alternativ til den nuværende motorvej E45.
  • Den kom dog ikke for alvor på den politiske dagsorden før 2009.
  • I 2016 satte et bredt politisk flertal penge af til en VVM-undersøgelse af strækningen Give-Haderslev og en forundersøgelse af strækningen Hobro-Give.
  • Det skal danne grundlag for en endelig politisk beslutning om, hvorvidt man skal bygge motorvejen.
  • Håbet er, at en ny midtjysk motorvej kan aflaste E45.
  • Hærvejsmotorvejen er sammen med en tredje Lillebæltsforbindelse og bedre togforbindelser i Region Syddanmarks top tre over mest ønskede projekter.
Vejdirektoratet er lige nu i gang med grundige undersøgelser af de strækninger, der er vist på kortet. Det skal danne grundlag for en endlig politisk beslutning, om hvorvidt man skal bygge motorvejen eller ej, og hvor den i så fald skal ligge. Kort: Vejdirektoratet
Vejdirektoratet er lige nu i gang med grundige undersøgelser af de strækninger, der er vist på kortet. Det skal danne grundlag for en endlig politisk beslutning, om hvorvidt man skal bygge motorvejen eller ej, og hvor den i så fald skal ligge. Kort: Vejdirektoratet

Grundlag er smuldret

Ifølge Preben Jensen giver det hverken politisk eller praktisk mening at holde fast i det oprindelige ønske. Det skyldes blandt andet, at man fra Christiansborg har sat gang i en såkaldt VVM-undersøgelse, der kortlægger konsekvenserne af en motorvej på strækningen Give-Haderslev.

- Det giver ikke mening at gå ind og sige, at vi gerne vil have lavet en ny VVM, for det vil det medføre, hvis vi holder fast i formuleringen. Vi tilpasser os også de faktiske forhold og de analyser, der er lavet siden 2011. Man har lov til at blive klogere, siger han blandt andet med henvisning til en analyse, som Transportministeriet lavede i 2018.

Her fremgår det, at samfundsøkonomien for en ny forbindelse gennem det vestlige Syd- og Sønderjylland antages at være dårligere, end hvis man udvider den sydlige del af E45 ned mod grænsen. Udvalget for regional udvikling begrunder ligeledes omformuleringen med, at Udviklingsråd Sønderjylland heller ikke længere ønsker en vestlig motorvej helt til grænsen.

Aflastning af E45

Mens der ikke er brug for en direkte forbindelse til grænsen, er der til gengæld hårdt brug for en tværforbindelse til E45, mener både Preben Jensen og udvalgsmedlem Poul Andersen (S), der også er formand for Hærvejskomitéen.

- Får vi ikke tværforbindelsen med, kan vi ikke i tilstrækkelig grad aflaste E45 og Vejle Fjord broen, siger Poul Andersen, der understreger, at det ikke er hans forslag at prioritere en tværforbindelse.

- Hvis nogen spørger, lægger jeg ikke skjul på, at jeg synes, det er vigtigt. Men jeg skal jo passe på ikke at blive inhabil, siger han med henvisning til sin dobbeltrolle som regionsrådsmedlem og frontfigur for Hærvejskomitéen.

Det er ikke en del af de igangværende VVM-undersøgelser at undersøge en tværforbindelse til E45, men der er fra landspolitisk hold sat gang i en trafikal analyse af forbindelsen.

Regionen dropper vision om at føre Hærvejsmotorvejen til grænsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce