!DOCTYPE html> Efter Storebælt-skandalen: Transportminister vil overveje mere kontrol | Indland | jv.dk

Efter Storebælt-skandalen: Transportminister vil overveje mere kontrol

Stålværket Ilva i den italienske by Taranto ligger klos op ad boligkvarterer, og stålværket producerer stadig store mængder stål, uden at forureningen fra værket er stoppet. Foto: Thomas Greve.

Efter Storebælt-skandalen: Transportminister vil overveje mere kontrol

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) forsikrede på et samråd i Folketinget torsdag, at historien om Storebæltsbroens brug af et skandaleramt italiensk stålværk ikke vil gentage sig, men vil overveje mere kontrol af underleverandører på opfordring fra Karsten Hønge, politisk ordfører for SF.

Udbudsreglerne og kravene til underleverandører til offentlige anlægsprojekter er ændret så meget, at vi ikke kommer til at se en gentagelse af sagen om brug af stål til opførelsen af Storebæltsbroen, hvor man i 1990'erne fik leveret 80.000 ton stål fra det italienske stålværk Ilva. Stålværkets forurening har i årtier været årsag til sygdom og død blandt lokalbefolkningen i byen Taranto.

Det slog transportminister Ole Birk Olesen (LA) torsdag fast på et samråd, som han var indkaldt til af Karsten Hønge, politisk ordfører for SF.

Ministeren åbnede på Hønges opfodring dog op for, at kontrollen med underleverandører i offentlige byggeprojekter kan øges med inspiration fra det internationale samarbejde om en Femern-tunnel, der har et udvidet kontrolarbejde omkring entreprenører og underleverandører.

Det skal dog også være rationelt, og Ole Birk Olesen vil derfor vende tilbage med et svar på, hvornår man kan øge kontrollen, som det sker med Femern-projektet.

- Men det er jo ikke, fordi vi ikke har nogen kontrol i dag. Der er gode systemer, men vi har så den undtagelse fra dengang, man etablerede Storebæltsbroen, hvor der var leverance fra en stålleverandør, der ikke levede op til, hvad vi mener, man skal i dag. Men det var også en anden tid, sagde han.

Sagen kort
I september kunne Avisen Danmark og Tv 2 Fyn fortælle, at de 80.000 ton stål, der i 1990'erne blev brugt til at opføre Storebæltsbroen, blev leveret af et skandaleramt italiensk stålværk. Forureningen fra stålværket Ilva har gjort indbyggerne i byen Taranto syge af en række alvorlige sygdomme, og mindst 400 mennesker er over en periode på 10 år døde af forureningen. Det reelle antal kan dog være langt højere. Allerede da stålet blev produceret var der advarsler om problemerne, men intet tyder på, at de danske myndigheder var opmærksom på forureningen og dens konsekvenser, selv om man fulgte stålproduktionen på tæt hold.

Efter afsløringen kaldte politisk ordfører for SF, Karsten Hønge, transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd for at afklare, hvordan man kan forhindre, at noget lignende kan ske igen og skabe bedre kontrol med brug af materialer fra underleverandører uden for landets grænser.
Karsten Hønge vil sikre sig, at offentlige byggerier ikke længere bruger materialer fra leverandører som stålværket Ilva, der leverede stål til Storebæltsbroen. Arkivfoto: Robert Wengler.
Karsten Hønge vil sikre sig, at offentlige byggerier ikke længere bruger materialer fra leverandører som stålværket Ilva, der leverede stål til Storebæltsbroen. Arkivfoto: Robert Wengler.
Foto: Robert Wengler

Små indrømmelser

I september afdækkede Avisen Danmark og Tv 2 Fyn, hvordan det skandaleramte italienske stålværk, Ilva, leverede 80.000 ton stål til Storebæltsbroen. Stålværket har i årtier tilsidesat miljølovgivningen. Siden har det vist sig, at forureningen fra stålværket har været skyld i mindst 400 dødsfald og en lang række alvorlige sygdomme i lokalbefolkningen i den syditalienske by Taranto, hvor Ilva ligger klos op ad indbyggernes boliger.

Og det er kritisabelt, fastslog Ole Birk Olesen.

- Det er selvfølgelig ikke i orden, at man fik stålet produceret af en fabrik, som gjorde medarbejderne syge, og jeg er så forsikret, som man kan være på, at de regler vi har i dag vil forhindre, at den slags ting gentager sig, sagde Ole Birk Olesen efter samrådet.

Allerede da stålet til Storebæltsbroen blev produceret, var der advarsler om store miljøproblemer på Ilva og i Taranto. Men det blev tilsyneladende ikke opdaget af de danske myndigheder. I kontrakten med den italienske entreprenør var der dansk side kun fokus på kvaliteten og leveringstiden. Det samme gælder de mange tilsynsbesøg på stålværket

Det havde fået SF's Karsten Hønge til at kalde Ole Birk Olesen i samråd for at få klarsyn over, hvad der i dag bliver gjort for at undgå en lignende skandale i de kommende store danske anlægsprojekter. Karsten Hønge er klar til at stramme kravene for kommende underleverandører yderligere, og han var positivt stemt over for ministerens reaktion efter samrådet.

- Han valgte jo at åbne op for en mere robust, opsøgende og aktiv kontrolmodel med bedre mulighed for sanktioner. Jeg må jo hænge mig fast i de små indrømmelser, der kommer, så det var jeg da tilfreds med. Aftalen er nu, at vi vender tilbage til at se på, hvilke kommende projekter der kunne have gavn af det, siger han.

Oplæg til forhandling

Hønge opfatter Ole Birk Olesens reaktion og det kommende skriftlige svar som et oplæg til forhandling, og han har tænkt sig, at kontrolindsatsen skal bredes ud til flere større offentlige projekter som letbaner, supersygehuse og lignende, der skal etableres og opføres i de kommende år.

Vi vil nu trevle igennem, hvad vi kan gøre videre, og vi har allerede sendt spørgsmål til ham, så vi kan finde en mere omfattende og restriktiv model. Så er det spændende, hvordan vi inden for hele den offentlige sektor kan sikre os, at underleverandører producerer materialer under ordentlige forhold, siger Karsten Hønge.

Målet er, at også igangværende byggeprojekter som de nye supersygehuse og den odenseanske letbane kan nå at blive omfattet.

Efter Storebælt-skandalen: Transportminister vil overveje mere kontrol

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce