Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Hjertegaven er hjerteblod

Rico Soos håber Hjertegaven 2015 overgår sig selv. Han er i hvert fald i fuld gang med at puste til sit netværk.
Foto: Arkivfoto: Ulrik Pedersen

Hjertegaven er hjerteblod

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For femte gang er Rico Soos fra reklamebureauet Adformation med i Hjertegaven, hvis formål det er at gøre en forskel for børnefamilier som har brug for en hjælpende hånd til julen.

"Jeg ved, I alle har utroligt travlt, som året nærmer sig sin afslutning. Det er en speciel tid for både os og medarbejderne - men også for en masse børnefamilier i vores kommune, der ikke har de samme muligheder for at holde jul som andre".

I disse dage lander en venlig mail i mailboksen hos mange lokale erhvervsvirksomheder.

Rico Soos, der er direktør i reklamebureauet Adformation er atter i fuld gang med at opfordre sit netværk til at støtte den gode sag, som siden 2011 har samlet godt en million kroner og hjulpet knapt 1000 lokale børnefamilier til en lidt bedre jul, end de ellers kunne have set frem til.

- Hjertegaven er på mange måder mit tredje barn, og jeg er stolt af det, indsamlingen har udviklet sig til. Jeg har i år overladt de praktiske opgaver til Røde Kors, og har trukket mig lidt tilbage. Det var også meningen fra starten, men man slipper det jo ikke helt, smiler Rico Soos, der har skrevet til alle sine venner og forretningsforbindelser og kreeret årets kampagne.

Pizzaer blev kolde

Hjertegaven blev til, fordi Rico Soos for fem år siden kørte ned i byen for at hente bestilte pizzaer til sin egen familie. Da han parkerede bilen, så han, at der var aktivitet i Røde Kors butikken på Jomfrustien i Haderslev. Nysgerrig, som han er, stak han hovedet ind i butikken og fandt ud af, at Røde Kors var ved at dele julekasser ud.

Han glemte alt om pizzaer og gav sig i stedet til at hjælpe med at dele kasser ud. Det år blev der uddelt 34 kasser. Det fik Rico Soos til at love sig selv og Røde Kors, at det tal skulle blive langt højere det følgende år. Og det blev det. Året efter fik 176 familier hjælp.

Det man er bedst til

- Det har været et spørgsmål om, at vi hver især har bidraget med det, vi er bedst til. Her på kontoret er vi gode til at lave kampagner, og vi har et netværk. På JydskeVestkysten kan de nå langt ud med budskabet, så flere bakker op, og Røde Kors løser en masse praktiske opgaver, og dem er der mange af. Og de har som sagt overtaget en større del af dem i år, forklarer Rico Soos.

Godt på vej

Der er allerede indsamlet over 71.000 kroner i kontanter, men der er stadig et stykke vej til sidste års resultat, som rundede 240.000 kroner.

Det resultat skal man nu nok nærme sig med indtægterne fra Hjertegavens to auktioner: den på Facebook, og den som finder sted på Gravene den 5. december.

Donerede varer og ydelser, som har en værdi under 500 kroner, bliver solgt på Hjertegavens Facebook-auktion. Donerede varer og ydelser med en værdi på mere end 500 kroner kommer under hammeren ved Hjertegavens auktion på Gravene, hvor Alex Bødiker svinger hammeren og presser den sidste øre ud af de fremmødte.

Fakta
En stor forskel

I 2011 gav Hjertegaven hjælp til 176 familier.

  • I 2012 gav Hjertegaven hjælp til 257 familier.


  • I 2013 gav Hjertegaven hjælp til 276 familier.


  • I 2014 gav Hjertegaven hjælp til 262 familier.