Skoleelever lærer om andre kulturer i nyt EU-projekt

Amy(i rød) og Eda(i grøn) under gruppens fremlæggælse. Foto: Jacob Schultz

Skoleelever lærer om andre kulturer i nyt EU-projekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

HC-Andersen og jul er blandt de ting, som udenlandske skolelever tager med fra Sønder Otting skole efter en lille uges udveksling.

Haderslev: Kreativitet, kritisk tænkning, kommunikation og samarbejde er de fire nøgleord i et projekt, hvor 25 skoleelever fra Danmark, Sverige, Finland, England, Frankrig og Tyrkiet besøger hinandens skoler for at lære at samarbejde med nye mennesker, møde nye kulturer og træne andre sprog. I denne uge har eleverne været på Sønder Otting Skole, hvor temaet er immigration med fokus på kreativitet.

De danske elever kender H.C Andersens berømte eventyr Den Grimme Ælling, og eventyret bliver brugt som ledetråd til emnet immigration for eleverne, og de har diskuteret, hvad eventyret betyder, og hvad læren kan være i samfundet i dag. I en fremlæggelse svømmer fem elever rundt foran tavlen. De er ællingerne i eventyret.

- Vi har valgt Den Grimme Ælling, fordi det er dansk kultur, og det er også en del af projektet. At eleverne skal lære at møde nye mennesker fra en anden kultur, siger Tanja Grau, der er engelsklærer på Sønder Otting Skole.

Eleverne fra de forskellige lande er ikke fra samme årgang, og spændet er mellem 14 og 16 år, og Dorthe Gregersen, der underviser i dansk peger på, at der er forskel i modenhed og fremtoning på de ældre elever.

- Det væsentlige er, at får lov at se andre steder i verden, for det giver også et andet syn på det samfund, de selv kommer fra. Så der er noget dannelse i det, siger hun.

Der er fem elever med fra hver af de seks skoler, der deltager i projektet, men det er ikke de samme fem elever, der kommer med på de andre skoler.

Hvad er Project C4 Skills?
Et projekt på tværs af landegrænser hvor klasser fra Danmark, Finland, Sverige, England Frankrig og Tyrkiet deltager.Målet er at udvikle elevernes evne til at møde nye mennesker og kulturer.

C4 står for de fire C'er i creativity, communication, critical thinking og collaboration. Kreativitet, kommunikation, kritisk tænkning og samarbejde.

Projektet er startet i år og slutter i 2020. Så har elever fra de seks forskellige lande besøgt hinandens skoler.
Say Say fra Sverige portrætter Den Grimme Ælling fra HC Andersens eventyr. Foto: Jacob Schultz
Say Say fra Sverige portrætter Den Grimme Ælling fra HC Andersens eventyr. Foto: Jacob Schultz
Foto: Jacob Schultz

Julen fylder

De elever, der kommer fra andre lande, bliver indkvarteret hjemme hos nogle af de danske elevers familier. Det betyder dansk mad, dansk tv og julepynt. Der bliver gjort mere ud af højtiden herhjemme end i England, hvor Amy på 16 kommer fra.

- Alle i Danmark er rigtig søde, synes jeg. Og så er de gode til at snakke et andet sprog, hvilket man ikke gør så meget ud at lære i England, siger hun.

Amy fik tirsdag aften lov at se favoritfodboldholdet Liverpool spille Champions League, og hun glæder sig mægtigt til at komme hjem til det fodboldglade land for både at se og spille fodbold.

Onsdag var eleverne en tur i København. Og Ti-vo-li, som de udenlandske elever tydeligt udtaler den gamle forlystelspark, hvor der julepynten også begejstrede eleverne. Det er noget, som 16-årige Eda, der kommer fra Tyrkiet har været glad for at opleve.

- Vi fejrer ikke jul i Tyrkiet, så jeg er virkelig begejstret for alt, hvad der bliver gjort ud af det, siger hun.

Selvom julen er dejlig, så er Danmark alligevel for mørkt til, at hun vil bo her. Hun foretrækker solen og varmen sydpå.

- Jeg tror også, det gør noget ved mennesker. I Tyrkiet er vi lidt mere åbne og hilser på hinanden hele tiden, siger hun.

Alle eleverne er enige om, at det er vigtigt, at de lærer at møde andre mennesker og være åbensindet overfor nye kulturer. Til foråret går turen til Finland, hvor eleverne blandt andet skal være i Helsinki i to dage.

Der deltager 10 lærere fra fra de seks lande. Foto: Jacob Schultz
Der deltager 10 lærere fra fra de seks lande. Foto: Jacob Schultz
Foto: Jacob Schultz
Sønder Otting Skole har i denne uge besøg af 25 elever og 10 lærere fra Tyrkiet, Finland, England, Sverige og Frankrig. Den Grimme Ælling blev torsdag udsat for analyse ud fra temaet immigration. Foto: Jacob Schultz
Sønder Otting Skole har i denne uge besøg af 25 elever og 10 lærere fra Tyrkiet, Finland, England, Sverige og Frankrig. Den Grimme Ælling blev torsdag udsat for analyse ud fra temaet immigration. Foto: Jacob Schultz
Foto: Jacob Schultz
Sønder Otting Skole har i denne uge besøg af 25 elever og 10 lærere fra Tyrkiet, Finland, England, Sverige og Frankrig. Den Grimme Ælling blev torsdag udsat for analyse ud fra temaet immigration. Foto: Jacob Schultz
Sønder Otting Skole har i denne uge besøg af 25 elever og 10 lærere fra Tyrkiet, Finland, England, Sverige og Frankrig. Den Grimme Ælling blev torsdag udsat for analyse ud fra temaet immigration. Foto: Jacob Schultz
Foto: Jacob Schultz

Skoleelever lærer om andre kulturer i nyt EU-projekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce