En lang Central Park skal binde Haderslev sammen

Der var blomster og tak fra borgmester H. P. Geil til vinderne fra arkitektfirmaet BCVA Aps, fra venstre Rune Veile, Arne Cermak Nielsen og Sara Buhl Bjelke. De 250.000 kroner er allerede sat ind på kontoen, fortalte han også.
Foto: Ludvig Dittmann

En lang Central Park skal binde Haderslev sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Arkitektfirmaet BCVA vandt arkitektkonkurrencen for Jomfrustien, som skal binde den gamle bykerne sammen med den nye bydel på havnen - og samtidig klimasikre området. I forslaget indgår, at busstationen skal flyttes.

Lige som New York skal Haderslev have en Central Park. En ny lang, grøn bypark, der strækker sig fra Haderslevs bymidte til den nye havnefront. En park, der på den nuværende golde og øde parkeringsplads kan forbinde den gamle bykerne med den nye på havnen og samtidig sikre, at voldsomme skybrud ikke fører til oversvømmelser.

Byparken indgår som et meget centralt element i det forslag fra arkitektfirmaet BCVA Aps, der tirsdag blev kåret som vinder af den store arkitektkonkurrence for fremtidens udformning af Jomfrustien. En konkurrence, som Haderslev Kommune har afviklet i samarbejde med det kommunale forsyningsselskab Provas.

Vinderforslaget, der blev belønnet med en førstepræmie på 250.000 kroner, opererer også med at flytte busstationen fra sin nuværende plads til hjørnet, hvor håndværkerparken ligger nu.

- Fordi buspassagerne skal have en oplevelse, se noget flot, når de kommer til Haderslev - og ikke som nu om bag ved, siger arkitekt Rune Veile, der sammen med hustruen Sara Buhl og vennen Arne Cermak Nielsen for tre år siden etablerede BCVA.

Ny Hansborg

Mens busstationen er et fixpunkt i den vestlige ende af Jomfrustien, skal fixpunktet ifølge vinderforslaget være et nyt "Ny Hansborg" - et maritimt ungdomscenter, badekulturhus eller lignende.

Borgmester H. P. Geil (V), der er formand for den politiske styregruppe, som sammen med rådgivende arkitekter har udvalgt vinderener begejstret. Også for de to andre vindere, der får henholdsvis 100.000 og 50.000 kroner i præmie.

- Nu har vi et godt udgangspunkt for at lave en masterplan. Det er ikke sådan, at det bare 100 procent bliver vinderforslaget. Vi har lov til at hugge og stjæle fra de to andre forslag også, sagde borgmesteren, der på engelsk kaldte tirsdagens afsløring for "This is indeed a historic moment" - "dette er i sandhed et historisk øjeblik".

- Især er jeg glad for, at alle forslag opererer med, at vi straks kan gå i gang med at udforme den nye supercykelsti på det gamle banespor, sagde han.

Sådan forestiller arkitektfirmaet BCVA sig, at det for fremtiden skal se ud, når man ankommer til Haderslev og Jomfrustien med bus. En stor åben station.
Sådan forestiller arkitektfirmaet BCVA sig, at det for fremtiden skal se ud, når man ankommer til Haderslev og Jomfrustien med bus. En stor åben station.
Foto: Illustration: Illustration fra vinderforslaget
Foto: Ludvig Dittmann
Foto: Ludvig Dittmann
Foto: Ludvig Dittmann
Foto: Ludvig Dittmann
Fakta
Vinderne

I alt indkom der otte forslag til arkitektkonkurrencen.

  • Et dommerpanel med repræsentanter for Haderslev By, bestyrelsen for Provas samt Haderslev Erhvervsråd har med bistand fra tre fagdommere, udpeget af arkitektforeningen fundet de tre vinderforslag.


  • 1. præmien: BCVA - 250.000 kroner i præmie.


  • 2. præmien: Citypeople - 100.000 kroner i præmie.


  • 3. præmien: Magnus Theimer - 50.000 kroner i præmie.


  • Alle tre vindere kan ses på Haderslev Rådhus i åbningstiden i de næste par uger.


En lang Central Park skal binde Haderslev sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce