Ærgerlig diskoteksejer erkender regelbrud: Det er mit ansvar

Martin Christiansen håber, at det kommer til at tale til Crazy Daisys fordel, at procedurerne blev ændret, da ejerne blev opmærksomme på regelændringen. Arkivfoto: Stine Hygum

Ærgerlig diskoteksejer erkender regelbrud: Det er mit ansvar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den ene ejer af Crazy Daisy i Haderslev erkender, at diskoteket har overtrådt loven. Han er ærgerlig over sagen og mener ikke, at en politianmeldelse var nødvendig, da diskoteket ændrede sine procedurer, så snart det stod ejerne klart, at de overtrådte de gældende regler.

Haderslev: Der er ikke så meget at komme efter. Crazy Daisy i Haderslev har overtrådt loven. Det erkender den ene af diskotekets ejere Martin Christiansen.

Men han er meget ærgerlig over, at det nu har resulteret i en politianmeldelse fra Forbrugerombudsmanden. Lovovertrædelsen drejer sig om seks Facebook-opslag i perioden fra august 2017 til juni 2018, hvor diskoteket omtalte alkohol i arrangementer, som var markedsført mod unge under 18 år. Og det er ulovligt.

Men diskotekets ejere var ikke klar over dette. Det var nemlig en regelændring i sommeren 2017, som betød, at det blev ulovligt. Da ejerne cirka et år senere blev opmærksomme på dette, ændrede diskoteket sine procedurer, og har ikke siden omtalt alkohol i arrangementer markedsført til aldersgruppen 16+.

- Vi er ærgerlige. I bund og grund føler jeg, at man går efter manden i stedet for bolden her, for det var ikke vores hensigt at bryde loven. Det ville måske have klædt anmelderen at gå i dialog med os, for vi ændrede jo allerede vores procedurer for længe siden. Havde vi gjort det her kontinuerligt frem til i dag, så kunne man have snakket om, at vi havde tænkt forretning i det, men det har vi jo ikke, siger Martin Christiansen.

Hvis jeg så tager min stramme kasket på, så kan jeg jo påstå, at I burde have været opmærksomme på regelændringen, da den trådte i kraft og ikke et år senere.

- Ja, det er rigtigt. Men i praksis skal man forstå, at der ikke er nogen, som ringer til os og siger, at vi skal være opmærksomme på det. Vi skal selv opsnuse det. Vi er rigtig gode til at lave fester og til at have en sund forretning med gode værdier. Vi har skulle omstille os til også at være læseheste og kigge juridiske dokumenter igennem, siger han.

- Men ja, det skulle vi have været opmærksomme på. Hvis ansvar er det? Det er mit, siger han.

Love og regler om alkoholreklamer
  • Det er ikke tilladt at omtale, vise billeder eller hentyde til alkohol i markedsføring, der er rettet mod børn og unge under 18 år. (Markedsføringsloven §11)
  • Handelspraksis rettet mod børn og unge, eller hvor børn og unge er særligt sårbare over for den pågældende handelspraksis, skal være udformet med særlig hensyntagen til børns og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lettere at påvirke og nemmere at præge. (Markedsføringsloven, §3)
  • Markedsføringen af alkoholholdige drikkevarer må, uanset hvilken form den antager, aldrig rette sig mod børn og unge.(Alkoholreklamenævnets regelsæt for god skik for markedsføring af alkohol, §6)

Efterspørger bedre dialog

Det er Forbrugerombudsmanden, som har politianmeldt diskoteket efter en klage fra foreningen Alkohol og Samfund. Martin Christiansen ærgrer sig over, at foreningen ikke bare kontaktede ham direkte for at tage en dialog.

- Dialogen havde været makaber simpel, for vi har jo ikke markedsført på den her måde i mere end et år nu. Proceduren blev ændret for et år siden, så på den ene side kan vi trække lidt på smilebåndet, for vi følger reglerne nu. Vi driver butikken sundt videre og vil som altid være i dialog med de lokale myndigheder siger han.

Ifølge Martin Christiansen har Forbrugerombudsmanden tjekket diskotekets markedsføring helt frem til dags dato, og han understreger, at de seks anmeldte tilfælde af ulovlig markedsføring alle ligger før juni 2018.

Han håber på, at det kommer til at tale til Crazy Daisys fordel, at de selv ændrede procedurerne, da de blev opmærksomme på problemet. Og så håber han på, at det ikke kommer til at få konsekvenser for forretningen.

- Jeg håber, at folk er kloge nok til at se, hvad der er foregået. Vores drift og vores humør vil være uændret. Jeg håber, at borgere i Haderslev og omegn godt kender os og ved, hvad vi står for, siger Martin Christiansen.

Den nye markedsføringslov, som betød, at ''handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år'' ikke måtte indeholde omtale af, billeder af eller henvisning til rusmidler, herunder alkohol, trådte i kraft den 1. juli 2017.

Ærgerlig diskoteksejer erkender regelbrud: Det er mit ansvar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce