96 år gammelt skib sætter snart sejl

Arbejdet på skibet udføres for Rederiet Viking A/S og i samarbejde med Skibsbevaringsfonden. Foto: Martin Rye

96 år gammelt skib sætter snart sejl

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En turbåd fra 1923 er i de sidste otte måneder blevet restaureret hos Aarøsund Bådebyggeri. Båden, der i løbet af årene har haft forskellige udtryk, skal nu stå som den gjorde for 96 år siden - restaureret ud fra gamle sort/hvid fotografier.

Aarøsund: Lugten af skibslak trænger dybt ind i næseboret og hænger tungt i lokalet. Vinden blafrer i den grønne presenning, der udgør taget og væggene over Aarøsund Bådebyggeri. Midt i den store hal står en gammel turbåd, en såkaldt udfartsbåd fra 1923. I de sidste otte måneder har bådebyggerne været i gang med at restaurere båden, der egentlig hører til i Silkeborg. Når båden står færdig om godt en uge, skal den nemlig sejle i pendulfart fra Ry til Himmelbjerget som det eneste tilbageværende træskib ved Silkeborg Søerne.

- Det er rigtig spændende at arbejde med sådan en båd, siger bådbygger Maria Heebøll.

Byggeriet er gjort endnu mere spændende af, at bådbyggerne kun har tre fotografier fra 20'erne, 30'erne og 40'erne at gå ud fra. Båden skal genopbygges med de samme byggemetoder fra den tid, men med nye materialer.

- Vi har gået ind og set, hvordan båden så ud dengang, og så har vi prøvet at genskabe båden ud fra billederne. Så vi arbejder os tilbage, siger Maria Heebøll.

Det er fotografier, det næsten har været umuligt for Maria Heebøll at finde. Hun faldt over et billede af en murermester Hansen, der var på ferie i søhøjlandet, og på det billede stod de tilfældigvis ved udfartsbåden.

- Det har været et detektivarbejde at finde billederne, siger Maria Heebøll, der nænsomt tørrer hvid maling af sin hånd.

Det er dette billede fra 1928, som Aarøsund Bådebyggeri har som udgangspunkt for restaureringen. Det er det tidligste billede, man har af båden. Foto: Privatfoto.
Det er dette billede fra 1928, som Aarøsund Bådebyggeri har som udgangspunkt for restaureringen. Det er det tidligste billede, man har af båden. Foto: Privatfoto.
Foto: Livecenter Horsens

En hjælpende hånd

Hænderne har været byggeriets vigtigste værktøj. Hver en millimeter restaurering på skibet er foregået udelukkende ved hjælp af håndkraft. Eksempelvis er alle malede overflader strøget med pensel, hvilket har været en opgave, som Maria Heebøll kalder "meget timetung og hård."

Det 17 meter lange skib, der ifølge Maria Heebøll er blevet brugt i omegnen af 2,5 millioner kroner på at restaurere, blev i første omgang tømt for alt maskineri, så der kun var en skal tilbage.

Skibet havde ligget hen i tre år, og nogle steder på skibet begyndte der at opstå svamp. Skibet blev derefter opkøbt af rederiet - Viking fra Hjejlen, der har stået for trafikken af historiske skibe ved Silkeborg Søerne.

I samråd med Skibsbevaringsfonden er skibet blevet bygget op, så det igen om en uge står, som det gjorde i 1923.

Den røde farve, der er brugt på skibet er lindoliemaling og kaldes
Den røde farve, der er brugt på skibet er lindoliemaling og kaldes "Italiensk rød." Foto: Martin Rye
Foto: Livecenter Horsens
Der udtænkes planer, store som små, for at skibet skal stå klart om en uge. Foto: Martin Rye
Der udtænkes planer, store som små, for at skibet skal stå klart om en uge. Foto: Martin Rye
Roret er angiveligt det eneste tilbageværende fra det oprindelige skib. Maria Hellbøll er dog lidt skeptisk. Foto: Martin Rye.
Roret er angiveligt det eneste tilbageværende fra det oprindelige skib. Maria Hellbøll er dog lidt skeptisk. Foto: Martin Rye.

96 år gammelt skib sætter snart sejl

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce