Slut med Arriva: Tide Bus vinder kontrakt på Esbjerg-busser

Tide Bus har væltet Arriva af pinden efter et EU-udbud. Den nye kontrakt indbringer Esbjerg Kommune en millionbesparelse på cirka 16 millioner kroner over to år. Arkivfoto

Slut med Arriva: Tide Bus vinder kontrakt på Esbjerg-busser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der kommer et nyt navn på siden af busserne i Esbjerg, når Tide Bus Danmark til sommer overtager driften fra Arriva. Samtidigt står Esbjerg Kommune til at spare millioner på det nye udbud på byens bustrafik, og det kan være med til at sikre, at der kommer til at køre grønnere busser allerede fra 2021.

Esbjerg: Kort før jul stod det klart, at Esbjerg Kommune kommer til at hente en klækkelig besparelse på busdriften de kommende år. Nu er der også sat navn på operatøren, der har vundet udbuddet.

Det blev nemlig ikke Arriva, der stod med det bedste tilbud, da udbudsrunden var færdig. Derfor vil der fra midten af 2019 i stedet stå Tide Bus på chaufførernes skjorter. Tide er en af landets største busoperatører, og de er også en kendt spiller i den kollektive trafik i området:

- Vi kender Tide Bus som en god og stabil samarbejdspartner, der har været operatør hos os i mange år, fortæller Lars Berg, der er direktør for Sydtrafik i en pressemeddelse.

Udbuddet
Den maksimalt tilladte busalder er 12 år i den ordinære kontraktperiode. I en eventuel forlængelsesperiode forhøjes den tilladte maksimale busalder svarende til længden af kontraktforlængelsen. At busserne må være af ældre dato, er dog ikke ensbetydende med, at de ikke skal være i ordentlig stand. I kontrakten er der indskrevet krav om, at busserne skal være rengjorte og vel-vedligeholdte. Busserne skal desuden gøres rent ind- og udvendigt mindst en gang om dagen og hovedrengøres mindst en gang om året.Kontrakten med Tide Bus udløber allerede medio 2021, men kan om nødvendigt forlænges et år ad gangen i to år.

Grønnere busser på vej

Sydtrafik varetager udbud og planlægning af busdriften i hele den jyske del af Region Syddanmark, og de har sammen med Esbjerg Kommune været med til at sammensætte et lidt anderledes udbud, der kun løber over to til fire år i modsætning til standardkontrakten, der løber helt op til otte år.

Det skyldes, at man fra politisk side arbejder på at gøre Esbjergs gule bybusser grønnere ved at udskifte diesel med et mere miljørigtigt alternativ såsom el.

- Esbjerg Kommune og Sydtrafik vurderede sammen, at man ikke var klar til en grøn omstilling allerede i år, men vi ønskede samtidigt ikke at vente de seks til otte år, som et normalt udbud løber over. Løsningen blev dette korte udbud, hvor vi ændrede på nogle parametre som for eksempel bussernes maksimale alder, siger Lars Berg.

Millioner sparet

Det er de ændrede betingelser, der har givet den markante besparelse i forhold til tidligere. Resultatet blev et tilbud, som sparer Esbjerg Kommune i omegnen af 16 millioner over den toårige periode - penge der så kan investeres i fremtiden:

- På næste møde i Teknik & Byggeudvalget tager vi stilling til en udbudsstrategi, der lægger op til udbud af busdrift med el-busser og biogasbusser i hele kommunen. Dette vil bringe Esbjerg Kommune helt i front med hensyn til omstilling til grøn energi, udtaler udvalgsformand Søren Heide Lambertsen (S).

Kontrakten med Tide Bus er sat til at udløbe allerede medio 2021, men kan om nødvendigt forlænges et år ad gangen i to år.

Slut med Arriva: Tide Bus vinder kontrakt på Esbjerg-busser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce