Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Politikere skeptiske over for byggeplaner på Museumspladsen

Henrik Vallø (Borgerlisten) mener, at Esbjerg tænker for småt af en storkommune at være. Arkivfoto: Chresten Bergh.

Politikere skeptiske over for byggeplaner på Museumspladsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et højhusbyggeri med 130-140 lejligheder i varierende niveauer i op til ni etager vil i givet fald fjerne 61 langtids-parkeringspladser på Museumspladsen. Borgerlistens Henrik Vallø siger fra, og Teknik & Byggeudvalget har krævet svar på en r

Esbjerg Kommune: I Plan & Miljøudvalget gik Ungdomsbos planer om at omdanne en del af det offentligt ejede areal med langtidsparkering på Museumspladsen til boliger glat igennem. Men noget tyder på, at byggeriet ikke får en ligeså let gang på jord i den videre vej gennem det politiske system.

I hvert fald har Teknik & Byggeudvalget, der skal behandle sagen på et udvalgsmøde den 5. maj, meddelt, at sagsfremstillingen som den var udformet til Plan & Miljøudvalget, lader en del tilbage at ønske, og derfor skal forvaltningen nu udarbejde et uddybende notat, der blandt andet skal belyse, hvordan det kan gå til, at der med et ja til projektet vil blive nedlagt 61 offentlige parkeringspladser. Politikerne i dét udvalg er ikke de eneste, der stiller sig uforstående. Borgerlistens Henrik Vallø har allerede hugget bremserne i, efter at have læst om højhusbyggeriet med  de 130-140 lejligheder i op til ni etager. Han understreger, at han er for flere boliger i indre by, men at det ikke må koste parkeringspladser.

 - Først og fremmest vil jeg sige, at vi vil gerne være en storkommune med en storby, men vi tænker simpelthen for småt og for kortsigtet. Jeg synes, den er gal med rækkefølgen - inden man bygger et kæmpe højhus på Museumspladsen, skulle man måske sikre, at der etableres eksempelvis parkeringskælder under arealet. Der er nedlagt rigtig mange p-pladser i byen i de forløbne år, og vi mangler hårdt parkering i byen. Det nye parkeringshus ved det kommende hotel i Skolegade kan man altså ikke blive ved med at henvise til - og det er i øvrigt heller ikke en gratis langtidsparkering, der kommer der. Jeg kan heller ikke forstå, at byggeriet på Museumspladsen ikke skal følge de samme regler, som alle andre - da der skulle bygges i Smedegade-Jyllandsgade-Borgergade, hvor der blev inddraget 24 offentlige p-pladser, skulle disse ikke alene retableres, parkeringskravet for selve byggeriet skulle også opfyldes. Og sådan er det også for en række andre projekter i byen. Hvorfor skal Ungdomsbo så ikke, spørger Henrik Vallø, der også undrer sig over, at der ikke er krav om flere end 60 pladser til nybyggeriet i sig selv.

Parkeringsnotat afføder ny byge af spørgsmål
Sagen kort
Esbjerg Byråd skal snart se på sagen, der i teknikken handler om forslag til ændring af lokal- og kommuneplanen for boliger på Museumspladsen. Området, der i dag er kommunalt, anvendes til offentlig parkeringsplads og udendørs bold- og skaterbaner og afgrænses af Nørregade, Sverrigsgade, Østergade samt det offentlige parkområde mod hovedbiblioteket. Her vil byens største boligforening, Ungdomsbo, opføre almene boliger til blandt andet unge og familier. I alt er det planen, at opføre 11.000 kvadratmeter bebyggelse, som en sammenhængende randbebyggelse i op til ni etager. Museumspladsen har i dag 279 offentlige langtidsparkeringspladser. 

Godt med boliger

Henrik Vallø understreger, at han går ind for flere boliger i midtbyen for den "almindelige esbjergenser:

- Der bygges flotte og lækre lejligheder i den lidt høje prisklasse flere steder i byen, og det er fint, men jeg vil også gerne have noget mere almennyttigt byggeri i midtbyen og tæt på torvet. Men det må ikke koste langtids-parkeringspladser, for dem har vi hårdt brug for. Vi vil gerne have, at folk bosætter sig i landsbyerne, men det er ikke der, de mange job er, så beboerne skal nødvendigvis pendle til og fra Esbjerg, og vi ved alle, at den offentlige trafik i yderområderne ikke er forenelig med det, siger Henrik Vallø, der samtidig slår fast, at han er enig i Plan & Miljøudvalgets ønske om at bevare de grønne områder omkring Museumspladsen - blandt andet petanquebanen:

- Der er mange beboere i det område, og vi skal ikke ødelægge området ved at fjerne det grønne islæt. Jeg synes, det er tid til at tænke lidt kreativt og storbyagtigt i stedet for de stadige hovsa-løsninger, vi oplever, hver gang, vi snakker parkering. De penge, vi får ind i forbindelse med et eventuelt salg af en del af Museumspladsen til Ungdomsbo, kunne passende bruges til en langsigtet p-løsning, siger han.