Ny buskøreplan på Fanø hegles ned

Den nye buskøreplan på Fanø har mødt stor kritik fra især forældre til skolebørn, som skulle vente i op mod 70 minutter på bussen efter skole. Kommunen har nu fundet en løsning på problemet, som dog stadig ikke helt er god nok. Arkivfoto.

Ny buskøreplan på Fanø hegles ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Fanø har man fået ny buskøreplan gældende fra den 13. august. Den nye køreplan har mødt meget kritik fra især forældre til børn på Fanø Skole.

Fanø: "Mangel på respekt for vores børn og unge", "helt vanvittigt" og "typisk Fanø". De seneste dage er den nye buskøreplan for Fanø blevet debatteret grundigt - især på Facebook-gruppen Fanø Forum. Her er forældre til skolebørn blevet enige om, at den nye køreplan er en serviceforringelse, og flere forældre har påpeget, at nogle børn skulle vente i op mod 70 minutter for at komme med bussen hjem til Sønderho, hvilket i øvrigt strider imod dansk lovgivning. Derudover havde børnene i indskolingen fire minutter, fra klokken ringede ud, til de skulle være med bussen.

Hos kommunen har man længe været bekendt med problemerne og nu er det endda lykkedes at finde en løsning. De mindste børn får nu ni minutter i stedet for fire til at nå bussen, og øens bus beregnet til visiteret kørsel og handicapkørsel skal transportere de børn, der ellers skulle vente i 70 minutter.

Kørselskoordinator ved Fanø Kommune Arne Blaabjerg Jensen blev gjort opmærksom på problemet fra flere forældre til børn på Fanø Skole.

- Pendlere og skolebørn er dem, vi prioriterer højst, når vi laver nye køreplaner, siger han.

Udfordringen har ifølge Arne Blaabjerg Jensen været, at skolen har forskellige tider for, hvornår børnene har fri. Nogle har eksempelvis fri kl. 14.10 og andre 14.25, siger han.

Pendlere og skolebørn er dem, vi prioriterer højst, når vi laver nye køreplaner.
Arne Blaabjerg Jensen, Kørselskoordinator ved Fanø Kommune

Stadig ikke godt nok

Det er dog ikke godt nok, hvis man spørger Sofie Exner. Hun er forælder til et barn i vuggestue, som senere skal gå på Fanø Skole, og hun er stærkt utilfreds med kommunens håndtering af problemet. Da Sofie Exner med sin familie flyttede til øen, havde de ingen bil, og det var heller ikke nødvendigt, fordi den kollektive trafik dengang fungerede fint. Nok er problemet med skolebørnene løst, men ifølge hende er buskøreplanen generelt en forringelse, som også påvirker andre end 4.-klasseselever.

- Nu har vi været nødt til at købe en bil, selvom vi egentlig helst ville undvære, fordi det er bedst for miljøet. Men det kan simpelthen ikke lade sig gøre nu, efter kommunen har overtaget ansvaret for den kollektive trafik, siger hun.

Sofie Exner kalder den nye løsning en falliterklæring af den kollektive trafik på Fanø.

- Det er fint, at børnene kan komme hjem fra skole, men det er symptombehandling. Man prioriterer ikke den kollektive trafik og prøver at løse problemet, siger hun.

Da kommunen overtog driften

Indtil den 1. januar i år havde Sydtrafik ansvaret for den kollektive trafik på Fanø. Siden da har det dog været Fanø Kommune, der i samarbejde med De Blå Busser har stået for busdriften på øen, efter det tidligere byråd tilbage i april sidste år stemte for et brud med Sydtrafik. Årsagen til bruddet var, at man ville skabe en billigere og mere fleksibel ordning, der kunne tage hånd om det store udsving i passagerer.

- Siden kommunen overtog driften af busserne 1. januar er der kommet færre afgange, så de har forringet servicen, siger Sofie Exner.

Hun fortæller, at der tidligere var en bus til alle ringetider på skolen, så børnene ikke skulle sidde og vente. Sofie Exner har svært ved at forstå, at kommunen har forringet den kollektive trafik på Fanø, når de samtidig arbejder på tilflytning.

- Vi er selv forholdsvis nytilflyttede, og vi er skuffede over det, siger hun.

Borgmester Sofie Valbjørn (Alt) fortæller, at det i sommerperioden har været svært at få buskøreplanen til at gå op med eksempelvis færgen og de mange turister. Dog skulle køreplanen gerne passe med færgen generelt, og når Fanø ikke er så befolket som i sommermånederne, forsinker det heller ikke bussen på samme måde. Sofie Valbjørn er klar over, at busprojektet endnu ikke kører som smurt.

- Borgerne er desværre nødt til at væbne sig med tålmodighed. Men jeg synes ikke, det er en falliterklæring. Der skal tid til at arbejde med det, så vi kan skabe nogle ordentlige løsninger, siger hun.

Sofie Valbjørn siger, at hun ikke er tilfreds, når borgerne ikke er tilfredse. Serviceniveauet af busdriften fejler dog ikke noget ifølge borgmesteren.

Ny buskøreplan på Fanø hegles ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce