Nu sker det: Cykelstibro i Esbjerg sendes i høring

Broens udseende henter inspiration fra banegårdsterrænet, og materialer og farver afstemmes i forhold til de eksisterende omgivelser. Visualisering: Esbjerg Kommune.

Nu sker det: Cykelstibro i Esbjerg sendes i høring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Planforslagene for den omdiskuterede cykelstibro over banelegemet lander om kort tid i byrådssalen, hvor politikerne skal sende projektet i offentlig høring.

Esbjerg: Der er givetvis nogle, der har funderet over, hvad der er blevet af planerne for den tidligere så omtalte - og kritiserede - cykelstibro over banelegemet fra Exnersgade til Jernbanegade.

Men nu sker der noget i sagen - et flertal i Plan & Miljøudvalget har netop oversendt kommuneplanændring og lokalplanforslag for cykelstibroen til Esbjerg Byråd, der forventes at sende begge dele i en otte ugers offentlig høring om kort tid.

Det kan på forhånd virke usandsynligt, at det vil ske helt uden sværdslag. For et halvt år siden - forud for efterårets budgetforhandlinger - meddelte fire byrådspartier, nemlig Dansk Folkeparti, Borgerlisten, De Radikale og De Konservative, at de ville have den kommende cykelstibro fjernet fra det kommunale budget, når budgetforhandlingerne gik i gang, fordi de hellere ville bruge pengene på velfærdsydelser.

Det lykkedes dog ikke at rokke hverken Venstre, Socialdemokratiet, SF eller Enhedslisten, der blankt afslog et tilbageløb i sagen.

Finansiering
  • Finansieringen af cykelstibroen er sammensat således:
  • Byfornyelsesmidler i alt over årene: 11 millioner kroner (byfornyelsesmidler kommer fra staten, men disponeres af kommunerne selv til eksempelvis fornyelse af et område, bygninger eller projekter, der på anden vis styrker bosætningen).
  • Supercykelstipuljen i alt over årene: 10,2 millioner kroner.
  • Esbjerg Kommune (anlæg): 4,3 millioner kroner.
  • Dertil kommer en kommunal udgift på 560.000 kroner til køb af et areal på Exnersgade fra BaneDanmark.
Teknik & Byggeudvalget bad sidste år om at se, hvordan den kommende cykelstibro mellem Jernbanegade og Exnersgade i Esbjerg kunne tage sig ud. Visualisering: Esbjerg Kommune.
Teknik & Byggeudvalget bad sidste år om at se, hvordan den kommende cykelstibro mellem Jernbanegade og Exnersgade i Esbjerg kunne tage sig ud. Visualisering: Esbjerg Kommune.

Området

Formålet med selve lokalplanforslaget er at sikre cykelstibroen som en del af den øst-vestgående supercykelforbindelse. Forslaget til kommuneplanændringen omfatter primært DSBs bygning Jernbanegade 37-39 nord for den gamle banegårdsbygning. DSB-bygningen rummer i dag en række servicefunktioner tilknyttet togdriften.

- DSB rømmer formentlig bygningen inden for overskuelig fremtid, så der i stedet bliver mulighed for at få andre funktioner ind i den nuværende bygning eller i en ny bygning, siger udvalgsformand Karen Sandrini (S).

DSB-bygning har en central rolle i cykelstibroens rampe mod vest, da cykelstibroen er tæt på bygningen. Uanset hvad fremtiden bringer, skal der tages hensyn til nabobygningen, som er den fredede gamle banegårdsbygning fra 1904.

I Exnersgade-siden, hvor cykelstibroen går ned, skal der etableres en parkeringsplads med op til 40 pladser til pendlernes biler. Der planlægges med cykelparkering både på den vestlige og østlige side af baneterrænet.

Grøn stil

Karen Sandrini glæder sig til, at cykelstibroen står færdig:

- Broen giver rigtig god mening i en tid, hvor vi gerne ser, at borgerne så vidt muligt går, cykler eller benytter offentlig transport. Det er langt lettere at vælge en grøn transportform, når der er let tilgængelig passage over banelegemet og du på den måde kan slå genvej. Så cykelstibroen er bestemt et skridt i den rigtige retning, siger udvalgsformanden.

Nu sker det: Cykelstibro i Esbjerg sendes i høring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce