Kunst skal gøres tilgængeligt: Ungt ægtepar fra Ribe vil udbrede kunst i plakatform

Ægtepar, forældre og iværksættere. Christian og Ninna Engberg Brinch har travlt i hverdagen, hvor de udover fuldtidsjob og to børn også har startet virksomheden væggen.dk. Foto: René Aunsbjerg Fogh

Kunst skal gøres tilgængeligt: Ungt ægtepar fra Ribe vil udbrede kunst i plakatform

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Væggen.dk er en ny webbaseret virksomhed med rødder hos et yngre ægtepar i Ribe. Ideen er at udbrede kunst i plakatform fra blandt andre Marco Brodde og det franske Galerie Maeght.

Ribe: Christian og Ninna Engberg Brinch har noget at se til i deres hverdag. Ud over fuldtidsjob og to små børn har parret siden 1. januar kastet sig ud i at være iværksættere.

Det er blevet til firmaet væggen.dk, som fungerer som både inspirationskilde og webshop inden for plakatkunst.

- Vi har nok et entreprenør-gen begge to, og vi har snakket om at gøre et eller andet sammen længe. Jeg kan godt lide købmandskabet i det, mens Ninna mere er til den visuelle del. Vi er dog nok sprunget en smule ud på dybt vand, siger Christian Engberg Brinch, mens hustruen uddyber, at parrets plan er klar.

- Vi vil gerne gøre forskellige kunstværker mere tilgængelige, og det kan vi gøre ved at samarbejde med kunstnere, hvor vi får genoptrykt deres værker til plakater. Det giver os et udvalg af plakatkunst, som ellers ikke er nemt at finde, og det betyder, at vi måske er i den lidt dyre ende inden for plakatkunst, siger Ninna Engberg Brinch og understreger, at oplaget af plakaterne er rimelig begrænset, hvilket gør dem mere unikke.

Væggen.dk
Christian og Ninna Engberg Brinch er begge 33 år. De bor i Ribe og har to børn.Væggen.dk blev startet den 1. januar i år, mens den dertilhørende webshop blev lanceret den 1. april.

Kunst vi selv kan lide

Ind til videre har Christian og Ninna Engberg Brinch indgået samarbejde med tre kunstnere, Kirsten Steenfatt, Charlotte Bruun og senest Marco Brodde. Derudover er man på vej til at indgå samarbejde med to kunstnere mere, mens parret også har stor succes med deres udstillingsplakater fra det franske Galerie Maeght.

- Vi vælger kun kunst, som vi selv kan lide, og især Marco Brodde er vi vilde med. Han giver os et mere lokalt islæt, og hans skandinaviske design spænder bredt, siger Ninna Engberg Brinch.

Webshoptten blev lanceret den 1. april, og siden da er det gået ganske pænt med salg af mere end 50 værker. Ud over webshoppen bruger Ninna også tid på Instagram på blandt andet at give inspiration.

- Det handler for os om både at sælge og give vores forslag til, hvordan kunst kan kombineres. Jeg kan godt lide at finde billeder til vores eget hjem, og det vil jeg også gerne hjælpe andre med ud fra vores udvalg. Det handler ikke kun om billeder, men også om kunstens udtryk, siger Ninna Engberg Brinch, der sammen med ægtefællen går med håb om, at virksomheden med tiden kan blive til noget, der kan generere en månedsløn.

Kunst skal gøres tilgængeligt: Ungt ægtepar fra Ribe vil udbrede kunst i plakatform

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce