Kontroversielle trafikforslag genopliver Museumsplads-ballade

Ungdomsbo-formanden foreslår, at man nedlægger al parkering på Museumspladsen for at gøre plads boligforeningens skrottede byggeri. I stedet skulle pendlerparkeringen så rykkes ned i pakhuset ved siden af stationen. Arkivfoto: Dorthe Lodberg

Kontroversielle trafikforslag genopliver Museumsplads-ballade

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I et høringssvar til den nye trafikplan for Esbjerg Midtby kommer formand for boligforening med en række opsigtsvækkende og kontroversielle forslag. Borgmester og udvalgsformand er både skeptiske og begejstrede.

Esbjerg: Midt i den otte uger lange høringsperiode for Trafikplanen for Esbjerg Midtby er der dukket en række forslag op, som har medfødt både hovedrysten og begejstring. Afsenderen er bestyrelsesformand for boligforeningen Ungdomsbo Claus-Peter Aanum, og han er helt på det rene med, at flere af hans forslag er kontroversielle.

- Det er muligt, men man skal turde satse på det smukke og ikke bare leve med øjebæerne, mener formanden.

Han foreslår blandt andet, at man bringer havnen tættere på byen ved at udgrave en kanal fra Trafikhavnskajen og ned til rundkørslen ved Strandby Plads. Her kunne et af Esbjergs centrale trafikknudepunkter i så fald nedlægges eller omlægges til fordel for et nyt byrum med kanalen og vandet som det centrale omdrejningspunkt.

Forslaget er visionært, men urealistisk, mener formand for Teknik & Byggeudvalget.

- Det er virkeligt et godt høringssvar med flere gode idéer, men at grave et havnebassin så langt ind i byen ville kræve en anlægsinvestering, der er helt ude af trit med virkeligheden, siger Søren Heide Lambertsen (S).

Han er dog positivt stemt overfor en række af Ungdomsbo-formandens øvrige idéer.

Trafikplanen
  • En enorm trafikplan for Esbjerg Midtby er sendt i offentlig høring. Planen rummer flere store anlægsprojekter og sætter fart på de kommunale ambitioner om at skabe en moderne storby gennem en række tiltag, der blandt andet skal trække bilerne væk fra den inderste kerne.
  • Planen omfatter en række anlægsprojekter såsom gadeombygninger, fartdæmpningsprojekter, cykelstianlæg, anlæg for fodgængere, nye parkeringsfaciliteter, skiltning og etablering af et betalingsparkeringssystem mv.
  • Hele planen kan findes på Esbjerg Kommunes hjemmeside, hvor man også kan indgive høringssvar. Den offentlige høring løber til og med den 31. juli 2019.

Parkering ved havnen

Claus-Peter Aanum vil for eksempel opføre to nye parkeringshuse ned mod havnen. Det første vil han placere der, hvor det gamle Vestkrafts administrationsbygning ligger. Det andet parkeringshus skulle ligge på Valsemøllens tidligere grund.

- Placeringen er bynær og bekvem. På Valsemøllens grund kunne indkørslen være fra Havnegade med udkørsel på Øster Havnevej. Det ville gøre parkeringshuset let at tilgå uanset om man kom kørende fra Ribe, Varde eller Hjerting, siger Claus-Peter Aanum.

Søren Heide Lambertsen er enig.

- Det er mig bekendt havnens areal, der er tale om her, men jeg er ret begejstret for idéen om at trække parkeringen væk fra bykernen og ned mod Havnen. Med Landgangen og den nye havnepromenade er der god fremkommelighed, når man skal til og fra bilen. Det er en virkelig frisk idé, som jeg vil tage med i de videre overvejelser, siger udvalgsformanden.

Genopliver Museumsplads-debatten

Med høringssvaret forsøger Ungdomsbo-direktøren også at genoplive boligforeningens drømme om at opføre boliger på Museumspladsen. Et forslag, der tidligere har skabte massiv modstand fra naboer og pendlere, der ønsker at bevare eksisterende parkeringsplads, der som en af de eneste i midtbyen tilbyder langtidsparkering.

Ungdomsbo-formanden foreslår, at man nedlægger al parkering på Museumspladsen og i stedet gør plads til boligforeningens skrottede byggeri. I stedet skulle pendlerparkeringen så rykkes ned i pakhuset ved siden af stationen. Samtidigt foreslår han at rive JydskeVestkystens "øjebæ af en bygning" ved Banegårdspladsen ned, og i stedet udnytte arealet som et kreativt og grønt byrum. På den måde går alting op i en højere enhed, mener Claus-Peter Aanum.

- Esbjerg Kommune kan ikke disponere over hverken Valsemøllens eller JydskeVestkystens bygninger. Forslagene er meget visionære, men det er ikke noget, der ligger lige til højrebenet at realisere. Ideerne er måske ikke realistiske i lige præcis det her format, men de kan være med til at give inspiration, så de har bestemt værdi alligevel, siger borgmester Jesper Frost Rasmussen (V).

Trafikplanen for Esbjerg Midtby er i offentlige høring til og med den 31. juli 2019.

Kontroversielle trafikforslag genopliver Museumsplads-ballade

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce