JV på bunkertur: På rundtur på Esbjergs glemte flyveplads

Formand Morten Jensen er en blændende formidler af historien om Esbjerg Flyveplads. Ca. en gang om måneden arrangerer Tarp Bunkermuseum guidede rundture for at fortælle historien bag området, og den tager både gæster med i glemte kommando- og hospitalsbunkers og giver en historisk gennemgang på Tarp Bunkermuseum. Foto: Chresten Bergh

JV på bunkertur: På rundtur på Esbjergs glemte flyveplads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

27. august er det 75 år siden, Esbjerg Flyveplads blev bombet til ukendelighed af allierede bombefly. På velformidlede, guidede rundture fortæller Tarp Bunkermuseum historien om flyvepladsen, der har sat sit præg med på hele området med bunkers, bygninger og hemmelige anlæg, som de færreste kender historien. JydskeVestkysten tog med på bunkertur.

Esbjerg: - Folk passerer dagligt de mange anlæg, men de fleste aner ikke, hvad det er.

Morten Jensen fra Tarp Bunkermuseum leder rundvisningen omkring Esbjergs gamle flyveplads, der var omringet af bunkers, pansergrave og minefelter, og det er lidt med museet og foreningen bag som med de mange anlæg, der i dag ligger spredt og gemt i området i det nordlige Esbjerg.

Folk aner ikke den findes. Eller aner for den sags skyld, at det 27. august er 75 år siden, at Esbjerg Flyveplads på omkring 20 minutter blev bombet sønder og sammen af allierede bombefly med eskorterende jagerfly.

JydskeVestkysten er taget med Tarp Bunkermuseum på den udsolgte rundtur for at opleve fortællingen om Esbjerg Flyveplads og mandskabsbunkeren af typen Regelbau 662, som danner rammen om Tarp Bunkermuseum.

- Selve flyvepladsen dækkede et område på 10-11 kvadratkilometer med bunkers, jernbane, barakker, minefelter og pansergrave hele vejen uden om, fortæller Morten Jensen til de 20 gæster, mens han fremviser både et specialteknisk skydebaneanlæg til kalibrering af flyenes maskinkanoner og en stor vandcisterne, der blot var en lille del af et stort netværk af vandværk og cisterner til de 400 mennesker, der under krigen boede i området.

Men som så meget andet i området indgår de blot som en del af lokalområdet, men ingen aner, hvilken historie der gemmer sig bag.

27. august
27. august 2019 kl. 15.03 er det 75 år siden, 60 bombefly i fire bølger kastede i alt 115 stk. 500 kg-bomber og 10 brandbomber over Esbjerg Flyveplads, der blev benyttet som flyvebase af Tyskland.

De forskellige dele af lufthavnen var dengang inddelt efter navne på tyske flyveresser fra Første Verdenskrig som Richthofen, Mölders og Boelcke.

Tarp Bunkermuseum og Foreningen Esbjerg i Atlantvolden har ikke planlagt et arrangement på selve dagen, men man kan følge med på hjemmesiden bunker75665.dk eller på facebooksiden Tarp Bunkermuseum for mere information.
Rundturen fører gæster langt ud i skovområder, som folk kun sjældent besøger. Her gemmer der sig historiske anlæg og bunkers, og Olav Martinsen fra Ringkøbing var en af dem, der med sit kamera og flotte, svenske panserværnsjeep synes det var meget spændende at være med på turen. Foto: Chresten Bergh
Rundturen fører gæster langt ud i skovområder, som folk kun sjældent besøger. Her gemmer der sig historiske anlæg og bunkers, og Olav Martinsen fra Ringkøbing var en af dem, der med sit kamera og flotte, svenske panserværnsjeep synes det var meget spændende at være med på turen. Foto: Chresten Bergh
Foto: Chresten Bergh

Imponerende viden

Historierne kan folkene fra Tarp Bunkermuseum fortælle. Siden museet åbnede for to år siden har de omtrent en gang hver måned afholdt guidede ture i området, og siden foreningen bag - Foreningen Esbjerg i Atlantvolden - startede op med to medlemmer i 2012, er der i dag 25 medlemmer.

- Foreningen er oprindeligt fra 1988, men lukkede ned i sluthalvfemserne. Vi genstartede den i 2012, hvor vi i dag registrerer og formidler fra området, siger Morten Jensen, der er formand for foreningen, og som har en helt imponerende viden om flyvepladsens historie, som han gladeligt øser ud af på rundturen.

Særligt ved besøget på Solbakkegård, der blev sønderbombet, da de allierede bombefly og jagerfly i fire formationer fløj over Esbjerg Flyveplads fra kl. 15.03 27. august, blev der formidlet anekdoter og historiske fakta. Det var om flytyper, antal kastede bomber, tidsangivelser, vandrehistorier, at Esbjerg var nr. 2 i antal overflyvninger under krigen efter Padborg, vejrudsigter for 27. august 1944 samt fortællingen om, hvordan allierede jagerfly bragede ind over området i få meters højde.

Og Morten Jensen gjorde det vel at mærke uden en eneste gang at tjekke facts i sine papirer, hvilket blot gjorde turen endnu mere levende. Det samme gjorde sig gældende for hele rundturen, der både førte ned i en kommandobunker og en hospitalsbunker, ligesom ved en kantinebunker fik fremragende viden, at man her kunne producere 3,4 kubikmeter gullasch ad gangen.

En svensk Volvo-panserværnsjeep fra 1963 var ikke en del af rundturen, men den blev alligevel en populær del af bunkermuseets rundtur. Der findes kun 200 af denne type Jeep i verden og blot én i Danmark, og den skulle med sit fastmonterede våben bruges til at bekæmpe tanks. Foto: Chresten Bergh
En svensk Volvo-panserværnsjeep fra 1963 var ikke en del af rundturen, men den blev alligevel en populær del af bunkermuseets rundtur. Der findes kun 200 af denne type Jeep i verden og blot én i Danmark, og den skulle med sit fastmonterede våben bruges til at bekæmpe tanks. Foto: Chresten Bergh
Foto: Chresten Bergh

Vigtig fortælling

Historien har haft en konsekvens i området. På grund af de mange anlæg kan industri og erhverv ikke bygge som man lyster i området, og derfor er historien om Esbjerg Flyveplads vigtig at fortælle. Og det gør Tarp Bunkermuseum og Foreningen Esbjerg i Atlantvolden meget dygtigt.

Ved hjælp af både øjenvidneberetninger, skriftlige kilder, fotos med mere har man formået at stykke historien sammen omkring destruktionen af Esbjerg Flyveplads, og når man på rundturen samtidig hører øjenvidneberetninger fra deltagere, hvis forældre og familie har set røgen, hørt lydene og fortalt om angrebet, så sidder rundturen lige i skabet.

- Jeg har aldrig set dette før, og jeg synes det er rigtigt spændende at blive vist rundt, sagde Olav Martinsen fra Ringkøbing, der selv er formidler ved Houvig-fæstningen længere oppe ad Vestkysten.

Han var kørende i sin svenske Volvo Panserværnsjeep fra 1963 fra den svenske hær, som der kun findes et enkelt eksemplar af i Danmark, og i sin militærheldragt bidrog han også med militærfaglige input til en spændende dag ved Esbjergs bombede flyveplads.

Hvad mange mennesker ikke ved om denne lidt kedelige bygning på Tarp Byvej er, at den var et specialteknisk anlæg, som under krigen blev brugt som skydebane til kalibrering af flyenes maskinkanoner ved Esbjerg Flyveplads. De oprindelige jordvolde omkring anlægget findes stadig i skovene i området. Foto: Chresten Bergh
Hvad mange mennesker ikke ved om denne lidt kedelige bygning på Tarp Byvej er, at den var et specialteknisk anlæg, som under krigen blev brugt som skydebane til kalibrering af flyenes maskinkanoner ved Esbjerg Flyveplads. De oprindelige jordvolde omkring anlægget findes stadig i skovene i området. Foto: Chresten Bergh
Foto: Chresten Bergh
Det er Esbjerg Kommune, der ejer alle bunkers i området. Tarp Bunkermuseum har fået lov at leje denne tidligere kommandobunker, der nu indgår som en del af de guidede rundture. Denne bunker er ikke bygget som andre tyske bunkers, og selve konstruktionen af tyske bunkers indgår også som en del af fortællingen om flyvepladsen. Foto: Chresten Bergh
Det er Esbjerg Kommune, der ejer alle bunkers i området. Tarp Bunkermuseum har fået lov at leje denne tidligere kommandobunker, der nu indgår som en del af de guidede rundture. Denne bunker er ikke bygget som andre tyske bunkers, og selve konstruktionen af tyske bunkers indgår også som en del af fortællingen om flyvepladsen. Foto: Chresten Bergh
Foto: Chresten Bergh
27. august 1944 huskes som en af de blodigste i Esbjergs historie, og det er netop dette, de er dygtige til at formidle på Tarp Bunkermuseum på deres guidede ture i området ved Esbjergs tidligere flyveplads. Foto: Chresten Bergh
27. august 1944 huskes som en af de blodigste i Esbjergs historie, og det er netop dette, de er dygtige til at formidle på Tarp Bunkermuseum på deres guidede ture i området ved Esbjergs tidligere flyveplads. Foto: Chresten Bergh
Foto: Chresten Bergh
27. august 1944 huskes som en af de blodigste i Esbjergs historie, og det er netop dette, de er dygtige til at formidle på Tarp Bunkermuseum på deres guidede ture i området ved Esbjergs tidligere flyveplads. Foto: Chresten Bergh
27. august 1944 huskes som en af de blodigste i Esbjergs historie, og det er netop dette, de er dygtige til at formidle på Tarp Bunkermuseum på deres guidede ture i området ved Esbjergs tidligere flyveplads. Foto: Chresten Bergh
Foto: Chresten Bergh
27. august 1944 huskes som en af de blodigste i Esbjergs historie, og det er netop dette, de er dygtige til at formidle på Tarp Bunkermuseum på deres guidede ture i området ved Esbjergs tidligere flyveplads. Foto: Chresten Bergh
27. august 1944 huskes som en af de blodigste i Esbjergs historie, og det er netop dette, de er dygtige til at formidle på Tarp Bunkermuseum på deres guidede ture i området ved Esbjergs tidligere flyveplads. Foto: Chresten Bergh
Foto: Chresten Bergh
27. august 1944 huskes som en af de blodigste i Esbjergs historie, og det er netop dette, de er dygtige til at formidle på Tarp Bunkermuseum på deres guidede ture i området ved Esbjergs tidligere flyveplads. Foto: Chresten Bergh
27. august 1944 huskes som en af de blodigste i Esbjergs historie, og det er netop dette, de er dygtige til at formidle på Tarp Bunkermuseum på deres guidede ture i området ved Esbjergs tidligere flyveplads. Foto: Chresten Bergh
Foto: Chresten Bergh

JV på bunkertur: På rundtur på Esbjergs glemte flyveplads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce