Inge Merete fik sin helt egen ramme

Museumsdirektør Inge Merete Kjeldgaard fejrede 25 års jubilæum ved en velbesøgt reception fredag eftermiddag. Hun blev af medarbejderne sat ind i en ramme og blev bedømt som et kunstværk. Foto: André Thorup

Inge Merete fik sin helt egen ramme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Direktør for Esbjerg Kunstmuseum, Inge Merete Kjeldgaard, blev fredag fejret med manér ved en velbesøgt jubilæumsreception. Medarbejdere sørgede for, at hun blev forvandlet til et kunstværk, og nu håber man så på, at rammen en dag skiftes ud - nemlig den dag, Esbjergs nye kunstmuseum bliver en realitet.

Esbjerg: De var der alle sammen - medarbejdere, kunstnere, politikere og samarbejdspartnere fra nær og fjern. Alle kom de med det ene formål at fejre Esbjerg Kunstmuseums direktør, Inge Merete Kjeldgaard, som fredag fejrede sit 25 års jubilæum med manér. Hun blev nemlig forvandlet til et kunstværk - et kunstnerisk portræt, om man vil. Det sørgede nogle af hendes medarbejdere for, idet de satte hendes ansigt ind i en guldramme og straks gik i gang med at vurdere kunstværket professionelt.

- Der er tale om et hovedværk, et klassisk mesterværk, som en kunstnerisk duo i 1952 frembragte ved brug af blandede materialer. Der er nok tale om et portræt af den traditionelle forstand, men også et portræt, der bryder med traditionen. Det er skarpt skåret og har samtidig evnen til at skære klart igennem, lød det fra museumsinspektørerne Christiane M. Finsen og Birgitte Ørum, som med fælles smil bemærkede, at portrættet var præget af (citat:) "lettere overfladesnavs og enkelte opskalninger men intet umiddelbart behov for en større restaurering".

Deres finurlige tale sluttede med en velovervejet bemærkning om, at portrættet - altså Inge Merete Kjeldgaards - aller-snarest bør få nye rammer. Med disse ord henviste de naturligvis til jubilarens utrættelige arbejde for at få bygget et nyt kunstmuseum i forbindelse med Esbjerg Strand-projektet.

Der er tale om et hovedværk, et klassisk mesterværk, som en kunstnerisk duo i 1952 frembragte ved brug af blandede materialer. Der er nok tale om et portræt af den traditionelle forstand, men også et portræt, der bryder med traditionen.
Christiane M. Finsen og Birgitte Ørum, museumsinspektører, Esbjerg Kunstmuseum
Fakta
Inge Merete Kjeldgaard begyndte for 25 år siden på Esbjerg Kunstmuseum som inspektør på halv tid og blev i 1999 forfremmet til direktør.Inge Merete Kjeldgaard er blandt andet uddannet pædagog og har undervist både udlændinge og gymnasieelever.

Hun har læst oldgræsk og latin i forbindelse med et studie til klassisk filolog og har en magistergrad i kunsthistorie.Kombinationen af disse uddannelser er unik og ses blandt andet i den måde, Esbjerg Kunstmuseum kombinerer udstillinger og forskning.

Giver museet store vinger

Jørgen Brock, museets formand, omtalte i sin tale nogle af de mange anerkendelser, Esbjerg Kunstmuseum har modtaget med Inge Merete Kjeldgaard ved roret, og han roste hende for (citat:) "at forsyne Esbjerg Kunstmuseum med et større vingefang, end museet er berettiget til."

Han roste hende også for hendes sprudlende ideer og evnen til at føre dem ud i livet og anerkendte samtidig jubilarens respekt for det arbejde, der blev gjort, før hun tiltrådte.

Stortrives i jobbet

Jubilaren selv holdt også en tale, og her slog hun fast, at hun stortrives i jobbet som museumsdirektør i en by, hvor alting kan lade sig gøre.

- I Esbjerg er der en puls, man kan blive helt afhængig af, lød det fra Inge Merete, som benyttede lejligheden til at takke medarbejdere, bestyrelse, naboer og samarbejdspartnere samt sin ægtemand, som hun sagde følgende til:

- Tak Mik, fordi du troligt lader mit engagement i kunsten styre mit liv.

Inge Merete fik sin helt egen ramme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce