Grønne drømme sender de gule busser i begrænset udbud


Grønne drømme sender de gule busser i begrænset udbud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er blevet tid til at sende den esbjergensiske busdrift i udbud. Grønne drømme får dog politikerne til at vælge en tidsbegrænset model i håb om, at man om to til fire år kan være klar til at skifte over til en mere bæredygtig model.

Esbjerg: I tråd med den kommunale målsætning om at nedbringe CO2-udslippet med 30 procent inden 2020, arbejder politikerne i Teknik & Byggeudvalget fortsat på at gøre Esbjergs gule bybusser grønnere ved at udskifte diesel med el.

- Man kan ikke undgå at være opmærksom på, at der sker noget med vores klima som følge af CO2-udledningen. Se bare på den sommer, vi har haft. Vi er alle nødt til at bidrage, hvis vi skal kunne overlevere en god jord til næste generation - det er vi også i Esbjerg Kommune, siger formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide-Lambertsen (S).

Allerede i forrige byrådsperiode besluttede man at gå i gang med at undersøge, hvordan de tunge dieselbusser kan gøres mere miljøvenlige. I samme ombæring forlængede man Sydtrafiks kontrakt i et år for at købe sig tid inden næste udbudsrunde, hvor kommunen har mulighed for at indskrive specifikke miljøkrav i kontrakten. Men nu er tiden løbet ud, og hverken Sydtrafik eller kommunen er klar til en grøn omstilling.

- Der sker rigtig meget på det teknologiske område i øjeblikket, og derfor ønsker vi heller ikke at være absolutte firstmovers. Vi er nødt til at vente til vi kan finde en løsning, der er driftsikker og langtidsholdbar. Et skifte til el vil medføre en række anlægsomkostninger, fordi der skal etableres ladestationer. Det er ikke noget, man bare lige gør, siger Søren Heide-Lambertsen.

Elbusser
  • Elbusser er efterhånden på vej i almindelig drift flere steder i landet udover København. I samarbejde med Trafikselskabet Movia har Roskilde Kommune besluttet at indsætte elbusser på de ni buslinjer, kommunen har fuld beslutningsret over fra april 2019. I København og på Frederiksberg er det planen, at 20 procent af busserne skal køre på el i 2021, og 90 procent i 2027, og Odense har besluttet at erstatte nogle af byens busser med hybridbusser, der kører på el ved lave hastigheder.

  • Der findes i dag to forskellige typer af elbusser alt afhængig af opladningen. Den første model depot-oplader om natten og trækker så strøm fra batteriet hele dagen. Med de nye busruter i Esbjerg skal busserne dog dagligt kunne køre 350-400 kilometer på en opladning, og det er mere, end hvad et batteri lige nu er i stand til.

  • Af samme årsag har de fleste danske elbus-byer valgt en model, hvor busserne oplader lejlighedsvis - såkaldt "opportunity charging". Her udstyres bussen med et batteri der har kort ladetid og skal oplades mange gange dagligt, men til gengæld kan kan oplades på få minutter ved bussernes endestationer. Udfordringen ved den løsning er dog, at der skal etableres langt flere ladestationer.

Måske i 2021

I mellemtiden køber Esbjerg Kommune og Sydtrafik sig til mere tid ved at sende busdriften i et tidsbegrænset udbud. Normalt sendes driften i udbud på en toårig kontrakt med mulighed for forlængelse i op til otte år. Denne gang vil der dog kun være mulighed for at forlænge kontrakten to år og i et år ad gangen.

- Jeg har en forhåbning om, at det tidsmæssigt kommer til at passe nogenlunde med, at vi er klar til at begynde den grønne omstilling ved kontraktens udløb i 2021, men vi er ikke langt nok i processen til at kunne sætte en dato på, siger Søren Heide-Lambertsen.

Det tidsbegrænsede udbud af busdriften i Esbjerg forventes offentliggjort i oktober med frist i december og kontraktunderskrivelse i februar 2019.

Grønne drømme sender de gule busser i begrænset udbud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce