Forsvarets Ingeniørregiment så på broløsning ved Ribe

3. konstruktionsbataljon fra Forsvarets Ingeniørregiment under ledelse af Major Lars Stoklund Pedersen, besøgte torsdag Ribe og den vejdæmning, hvor de til sommer skal opføre den midlertidige vejbro, der skal bruges, mens der laves en klapbro i ringvejen om Ribe. Foto: André Thorup

Forsvarets Ingeniørregiment så på broløsning ved Ribe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sammen med Vejdirektoratet og entreprenørvirksomheden Barslund besøgte 3. bataljon fra Forsvarets Ingeniørregiment torsdag formiddag Ribe Å for at opleve forholdene på det sted, hvor ingeniørtropperne skal opføre midlertidig broer, mens en klapbro sættes i Ringvejen.

Ribe: Vejdirektoratet, entreprenørvirksomheden Barslund A/S og Forsvarets Ingeniørtropper havde torsdag formiddag blæst til samling på Brorsonsminde, hvor de tre samarbejdspartnere omkring den kommende, midlertidige bro over Ribe Å ønskede at indvie offentligheden i det store arbejde med det projekt, der skal føre trafikanter over åen mens en klapbro sættes i Ringvejen.

Projektleder Mike Boesen fra Vejdirektoratet lagde ud med et oplæg om hele det store projekt, hvor et af succeskriterierne er opnå en større bærevne for en ringvejsbro, hvor den nuværende stammer helt tilbage fra 1953.

- Tanken var fra begyndelsen af at bygge en ny bro ved siden af ringvejsbroen, og så bryde den gamle ned, når klapbroen stod klar, sagde Mike Boesen og forklarede, at man droppede dette på grund af udfordringer med vejnettet omkring broen.

- Vi gør meget ud af at lave en bro, der skal være til at holde ud at se på, og så er bæreevnen vigtig. Derfor var det naturligt at skifte den ud i forbindelse med det andet vejprojekt på rute 11, og da der var et ønske om en klapbro, blev det denne løsning, man valgte, sagde Mike Boesen og forklarede, hvordan det har været en udfordring for Vejdirektoratet at tilrettelægge arbejdet omkring åen, fordi fredningerne har gjort, at der skulle hentes en lang række myndighedsgodkendelser.

Bæreevne
Broens bredde svarer til enkelt vognbane, og af samme årsag vil der blive anlagt to broer, der hver bliver 42,5 meter lang.Der vil blive en hastighedsgrænse på 40 kilometer i timen på broerne og de tilhørende vejdæmninger, og det er kun særtransporter, der ikke kan bruge de to feltbroer.

Ifølge Vejdirektoratets forventede, overordnede tidsplan, etableres broerne i juni 2019 og tages ned i slutningen af 2020.

Anlægget af selve klapbroen forventes påbegyndt i efteråret 2019 og afsluttet mod slutningen af 2020.
Ansatte hos virksomheden Barslund og Shoulders er i disse dage i fuld gang med spunsarbejde på både den nordlige side og sydlige side af Ribe Å. Det er disse bjælker, der skal bære de to feltbroer, der sættes op i sommeren 2019. Foto: André Thorup
Ansatte hos virksomheden Barslund og Shoulders er i disse dage i fuld gang med spunsarbejde på både den nordlige side og sydlige side af Ribe Å. Det er disse bjælker, der skal bære de to feltbroer, der sættes op i sommeren 2019. Foto: André Thorup

Laborant til sand

Projektleder Casper Ohm fra Barslund A/S fortalte herefter om arbejdet med den vejdæmning, som man netop nu bygger for at bære den vej, der skal lede til den midlertidige bro. Ifølge Casper Ohm skal projektet afleveres og maskinerne være væk 19. december, og til den tid vil man have kørt 25.000 kubikmeter sand til dæmningerne på begge sider af åen, hvilket svarer til omkring 85 lastbiler per dag.

- Vi forventer, at dæmningen sætter sig en halv meter, inden der lægges asfalt på i foråret 2019, sagde han, inden han en halv time senere stod midt ude på en tåget vejdæmning og forklarede, hvordan det er forskellige typer af sand, der bruges til arbejdet. Den primære type er sand, der er kørt til fra Storkesøen ved Ribe, som man her har gravet op fra deres søer, mens man i området tættest ved åen har været nødt til at bruge en anden type sand, der er hentet længere sydpå.

- Vi har en laborant tilknyttet projektet, der tidlig morgen er ude og hente en spand sand, og så tager det med hjem for at teste det. Næste dag får vi så et resultatet, og dette arbejde er vigtigt, så vi er sikre på at have den rigtige sammensætning af sandet i forhold til, hvordan vandet løber ud, forklarede Casper Ohm, der har været overrasket over vandets varierende højde i området.

Projektleder Casper Ohm fra Barslund fortalte blandt andet om det store arbejde, der ligger i at skaffe det helt rigtige sand til opførelsen af den vejdæmning, der skal lede hen til broen over Ribe Å. Sammen med Vejdirektoratets projektleder, Mike Boesen(th.) var de enige om, at man havde været usandsynligt heldige med vejret, fordi man indtil videre havde undgået oversvømmelser i området. Foto: André Thorup
Projektleder Casper Ohm fra Barslund fortalte blandt andet om det store arbejde, der ligger i at skaffe det helt rigtige sand til opførelsen af den vejdæmning, der skal lede hen til broen over Ribe Å. Sammen med Vejdirektoratets projektleder, Mike Boesen(th.) var de enige om, at man havde været usandsynligt heldige med vejret, fordi man indtil videre havde undgået oversvømmelser i området. Foto: André Thorup

Indkøbt ekstra fag

Netop nu står en kæmpekran, hvor dygtige folk fra funderingsdelen af Barslund, der hedder Shoulders, arbejder på at klargøre den spuns, der skal holde ingeniørregimentets bro.

Med en højde på op til 60 meter vibrerer kranen på ganske få minutter de 18 meter lange jernbjælker ned i åbredden, så kun omkring 2,5 meter er synlige. Dette arbejde forventes færdigt på sydsiden af åen i denne uge, hvorefter der skal udføres lignende arbejde i en uge på nordsiden. Herefter rykker Forsvarets Ingeniørtropper i juni 2019 ind og etablerer de to feltbroer på hver 42,5 meter.

- For Forsvaret er det en kæmpe fordel, at vi kan få lov at bygge broen uden at genere lodsejerne, siger Major Lars Stoklund Pedersen fra 3. bataljon i Forsvarets Ingeniørregiment, der er glad for, at man har plads til arbejdet på en lukket dæmning, hvor lodsejere har givet grønt lys til at være.

- Det er også helt exceptionelt, at vi får lov til at bygge en bro i fuld længde. Normalt er åer ikke så brede, og som følge af den Natura 2000-beskyttelse, der er i området, har vi indkøbt ekstra fag til broen, så den bliver forlænget fra 40 til 42,5 meter, siger Lars Stoklund Pedersen og forklarer, hvordan feltbroer magen til den over Ribe Å bruges i krig til at forstærke en ødelagt bro, og at den som følge af dens store holdbarhed bruges i hele Mellemeuropa og i Afrika.

En kæmpekran, der kan blive op til 60 meter høj, arbejder med at sætte spuns i bredden på Ribe Å. Foto: André Thorup
En kæmpekran, der kan blive op til 60 meter høj, arbejder med at sætte spuns i bredden på Ribe Å. Foto: André Thorup
Seks mand fra Shoulders arbejder dagligt med spunsvæggene, mens der på dæmningsprojektet arbejder 5-6 mand fra Barslund A/S. Samtidig er der folk som laboranter, rengøringsdamer med mere ansat, så mange mennesker færdes dagligt på byggepladsen ved Ringvejen. Foto: André Thorup
Seks mand fra Shoulders arbejder dagligt med spunsvæggene, mens der på dæmningsprojektet arbejder 5-6 mand fra Barslund A/S. Samtidig er der folk som laboranter, rengøringsdamer med mere ansat, så mange mennesker færdes dagligt på byggepladsen ved Ringvejen. Foto: André Thorup
projektleder Mike Boesen(tv.) fra Vejdirektoratet fik sig på dagen også en samtale med Bjarne Kiholm fra Ribe, der om nogen er manden bag det at få opført en klapbro over Ribe Å. Han var med hele dagen for at høre mere om broprojektet. Foto: André Thorup
projektleder Mike Boesen(tv.) fra Vejdirektoratet fik sig på dagen også en samtale med Bjarne Kiholm fra Ribe, der om nogen er manden bag det at få opført en klapbro over Ribe Å. Han var med hele dagen for at høre mere om broprojektet. Foto: André Thorup

Forsvarets Ingeniørregiment så på broløsning ved Ribe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce