Esbjerg får ny togstation i Jerne

I dag er Tjæreborg det første stop, når man tager et regionaltog mod øst, mens der i modsat retning er stop ved både Spangsbjerg, Gjesing og Guldager Stationsby. Stoppet på Skolebakken vil betjene et område med flere end 19.000 mennesker, deriblandt 5000 studerende. Arkivfoto

Esbjerg får ny togstation i Jerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trods en massiv prisstigning er det lykkedes at sikre midlerne til en ny station på Skolebakken i Jerne. Stationen skal fungere som en del af den kommende Esbjerg Nærbane.

Esbjerg: Siden august har politikerne i Esbjerg gået og skævet nervøst til Christiansborg i frygt for, at en priseksplosion ville stikke en kæp i hjulet på det storstilede og statsfinansierede stationsprojekt i Jerne.

Men med et tilsagn fra Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen om at Jerne Station vil blive anlagt, kan man på Esbjerg Rådhus ånde lettet op.

Stationen er på vej, og dermed er grundlaget for den nærbane, der i fremtiden skal sikre fast halvtimesdrift mellem Ribe og Esbjerg, også sikret. Et projekt, som man lokalt har arbejdet på i årevis.

- Vi har kæmpet for det her projekt i mange år og på tværs af partier, så det er dejligt, at det nu lykkes. Det er tale om en solid politisk indsats, og resultatet bliver til glæde og gavn for ikke kun den østlige bydel, men hele kommunen, mener folketingskandidat Anders Kronborg (S).

Sagen kort
Begejstringen i Esbjerg var stor, da en bred vifte af partier på Christiansborg i forbindelse med trafikaftalen i 2014 blev enige om at øremærke 26,9 millioner kroner til en togstation i det østlige Esbjerg.Smilene blev dog til dybe bekymringsfurer, da DSB i august afleverede et projektoverslag til Folketinget. Af nye beregninger fremgik det, at 26,9 millioner kroner langt fra var nok. Prisen var i stedet steget til 58 millioner kroner. Derfor opstod der fra lokal hold usikkerhed om projektets overlevelse.

I dag er Tjæreborg det første stop, når man tager et regionaltog mod øst, mens der i modsat retning er stop ved både Spangsbjerg, Gjesing og Guldager Stationsby. Stoppet på Skolebakken vil betjene et område med flere end 19.000 mennesker, deriblandt 5000 studerende. Staten betaler for togstationen, mens Esbjerg Kommune selv skal finde de fire-fem millioner kroner, som en forplads koster.

Høring i vente

Esbjerg Kommune går nu i samarbejde med BaneDanmark i gang med detailplanlægningen af stationen og forpladsen. Det involverer blandt andet en ny lokalplan for området.

- Når der er lavet et udkast til lokalplanen, kommer lokalplanen i høring, så naboer og fremtidige passagerer kan give deres besyv med, siger formand for Plan & Miljøudvalget, Karen Sandrini (S), i en pressemeddelelse.

Stationen placeres på Skolebakken, og passagerne får adgang til stationen via den forplads, som Esbjerg Kommune vil anlægge på hjørnet af Præstebakken og Skolebakken.

- Pladsen skal både rumme adgangsforhold, cykelparkering og en buslomme. Samtidig kommer vi til at se nærmere på nogle trafiksikkerhedsforanstaltninger på Skolebakken for at imødekomme den øgede mængde af trafikanter, som vil skulle til og fra stationen, siger formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (S).

Sidste stop: Nærbanen

Stationen er som nævnt et led i etablering og udbygning af Esbjerg Nærbane, og betjeningen af station vil indgå i det kommende udbud af den offentlige togdrift i området.

Forventningen er, at fx uddannelsesinstitutionerne på Degnevej vil levere en stor del af passagergrundlaget til nærbanetogene fra Jerne Station.

Et foreløbigt bud på en tidshorisont for, hvornår det første tog afgår fra Jerne, lyder på 2021. En anlægsperiode på tre år er forventeligt for et projekt af denne karakter, viser erfaringer fra stationsbyggerier andre steder i landet.

Esbjerg får ny togstation i Jerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce