Esbjerg-borgmester støtter ikke udvidelse af hovedvej A11

Varde Kommune har udarbejdet dette kortmateriale, der viser Hovedvej 11 og 12 samt forslaget til en ny vej. Som det ses, er der to forslag til, hvor vejen skal ende omkring Varde. Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) går ind for løsning 2. Illustration: Varde Kommune.

Esbjerg-borgmester støtter ikke udvidelse af hovedvej A11

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) ser gerne en cykelsti langs hovedvej A11, men han mener ikke, den skal udvides for biltrafik. Han bakker op om et forslag til en helt ny vej fra Kjersing til det sydlige Varde i stedet.

Esbjerg Kommune: Står det til Esbjerg-borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) skal den gamle hovedvej A11 mellem Korskro og Varde ikke udvides for biltrafik - i stedet skal hovedparten af de afsatte, økonomiske ressourcer kastes i at etablere en ny vej fra Kjersing-afkørslen på Esbjerg-motorvejen til omfartsvejen omkring Varde, nærmere bestemt rundkørslen ved Nordre Boulevard.

Det siger borgmesteren i kølvandet på, at JydskeVestkysten onsdag kunne fortælle, at Varde Kommune i december sidste år udarbejdede to alternativer til den udvidelse af hovedvej A11, som regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede i en trafikaftale i midten af marts, og som partierne har sat 400 millioner kroner af til.

- Det er glædeligt, at regeringen og DF har afsat 400 millioner kroner til at løse udfordringerne mellem Korskroen og Varde, og jeg ser frem til at processen sættes i gang. Jeg tror dog, at en cykelsti langs A11 og så en helt ny vej vil være en langt, langt bedre løsning end en opgradering af Hovedvej A11, siger Jesper Frost Rasmussen, der desuden påpeger, at Ribe Amt faktisk foreslog alternative linjeføringer til A11 allerede i begyndelsen af dette årtusinde:

- Sjovt nok mente man dengang, at en ny vej kunne forventes realiseret i 2008. Men i hvert fald var de fremsynede, og det er stadig en god idé. Specielt efter, at der siden er kommet en omfartsvej omkring Varde til. Af de to løsninger, Varde Kommune fremsætter, synes jeg løsning nummer to, som går fra motorvejs-frakørslen i Kjersing og krydser den eksisterende rute 12 for at ende i den sydlige ring omkring Varde, virker rigtig. Så er man direkte på vejnettet til de store turistområder i Vejers, Blåvand og Henne, siger Frost Rasmussen.

Bump på vejen
  • Det kan vise sig svært at få Varde Kommunes forslag og Frost Rasmussens favorit-løsning igennem. Som JydskeVestkysten onsdag kunne fortælle, så peger faglige vurderinger fra Vejdirektoratet på, at trængselsproblemer på Hovedvej 11 skulle kunne løses for 150 millioner kroner. Hovedpointen i flere notater og andre papirer fra Vejdirektoratet er nemlig, at det ikke er på selve strækningen mellem Varde og Korskro, at der mangler plads til biler.
  • Problemet er - ifølge direktoratet - i endepunkterne ved Varde og ved Korskro, og man mener, at det er muligt at reducere risikoen for bagendekollisoner, hvis der bliver lavet tre passagelommer ved Roust Møllevej, Ny Lifstrupvej og ved motorsportscenter Korskro. Dette kan sammen med en cykelsti anlægges for cirka 150 millioner kroner, så der ikke bliver brug for de afsatte 400 millioner kroner i regeringens og DFs trafikaftale.

Stort perspektiv

Et af argumenterne fra Varde Kommune i forhold til en alternativ vej-løsning er, at den vil give en større sammenhængs-kraft i Storbyregion Esbjerg, og at det er vigtigt, at man kan få job i Esbjerg og samtidig bosætte sig i Varde, uden at transporten til arbejde virker uoverskuelig.

Esbjerg Kommune mangler skatteborgere og kæmper for at øge bosætningen, men alligevel er Frost Rasmussen tændt på kampen for den nye vej:

- Under alle omstændigheder vil det jo gavne Esbjerg, for vi har kø fra Forum ind til byen hver morgen med både pendler-trafik og tung trafik, og den alternative vej, der ville blive den naturlige vej til havn og motorvej, kunne løse en hel del problemer på den strækning. Vi må ikke blive for navlebeskuende i bosætnings-øjemed, men have fokus på, at det er vigtigt at få folk til at flytte hele det syd-vestjyske område - både som skatteborgere i Vestjylland og for at sikre, at vores virksomheder kan få kvalificeret arbejdskraft, siger borgmesteren.

Cykelsti og ny vej

I forbindelse med offentliggørelse af trafikaftalen for en måned siden var det fremme at udvide A11 til en 2+1 vej, men Frost Rasmussen mener, det er en dårlig idé.

- En 2+1-vej kan være god de steder, hvor der ikke er mange udkørsler og sideveje, men sådan er situationen jo ikke på A11. For det andet ligger der rigtig mange ejendomme ud til A11, så der vil skulle eksproprieres en hel del. Nu har vi politisk ikke behandlet sagen endnu, men jeg mener det alternative forslag fra Varde Kommune sammen med en cykelsti langs A11 er en bedre løsning, som man bør undersøge nærmere, siger Frost Rasmussen.

Esbjerg-borgmester støtter ikke udvidelse af hovedvej A11

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce