!DOCTYPE html> Ankestyrelsen kigger Esbjerg Kommune efter i sømmene | Esbjerg | jv.dk

Ankestyrelsen kigger Esbjerg Kommune efter i sømmene

Ankestyrelsen skal vurdere, om der skal rejses en sag mod Esbjerg Kommune for brud på den kommunale styrelseslov. baggrunden er en konkurrence på Facebook med præmier fra Street Food Esbjerg. Arkivfoto: Chresten Bergh

Ankestyrelsen kigger Esbjerg Kommune efter i sømmene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ankestyrelsen skal vurdere, om Esbjerg Kommune har brudt lovgivningen ved at reklamere for en privat erhvervsdrivende i et Fcaebookopslag. Det mener kommunen ikke selv, lyder det i svaret til Ankestyrelsen.

Esbjerg: Det er faldet flere for brystet, at Esbjerg Kommune på Facebook har kørt en konkurrence, hvor gevinsten var såkaldte Street Tickets til en værdi af 750 kroner til Esbjerg Street Food.

- Det er konkurrenceforvridende, så det gør noget. Hvorfor skal kommunen ind og markedsføre enkelte erhvervsdrivende og ikke andre? Jeg har i hvert fald aldrig oplevet kommunen gøre det for mig, siger Simon Salskov.

Han var indehaver af Café Salskov med adresse i Jernbanegade. Han lukkede sin restaurant 1. juni, dels fordi han var blevet tilbudt andet arbejde, og dels fordi han havde svært ved at få kunder nok i butikken.

- Kommunens omlægning af Jernbanegade og forringelse af parkeringsforholdene har gjort det meget vanskeligt for os og andre erhvervsdrivende. Det har jeg ringet til kommunen for at påtale. Reaktionen var, at røret blev knaldet på. At kommunen så kører en konkurrence og promoverer en konkurrent, er bare prikken over i'et, siger Simon Salskov.

Sagsforløb
Ankestyrelsen fik den 2. maj en henvendelse fra Jens Jönsson, der stillede spørgsmål ved lovligheden i et opslag på Esbjerg Kommunes Facebookside, hvor der blev kørt en konkurrence med gevinster fra Street Food Esbjerg.Ankestyrelsen anmodede i et brev af 17. maj Esbjerg Kommune om en udtalelse i sagen.

Udtalelsen fra Esbjerg Kommune kom den 4. juni og er underskrevet af chefjurist Henrik B. Thomsen.

Ankestyrelsen skal nu tage stilling til, om der er anledning til at rejse en sag i medfør af den kommunale styrelseslov.

Klokkeklar reklame

Også Jens Jönsson fra Esbjerg er utilfreds med kommunens ageren og har spurgt Ankestyrelsen, om den er lovlig.

- Jeg reagerer på, at kommunen går ind og bringer en klokkeklar reklame for en privat virksomhed. Jeg synes, at det er fedt med et streetfood i byen, jeg har selv været på besøg, og det glæder mig over de nye arbejdspladser. Men jeg var blevet stiktosset, hvis jeg var restauratør, og kommunen med flere tusinde følgere på sin Facebookside gik ud og promoverede en konkurrent. Det burde Esbjerg Kommune holde sig for god til, det virker ikke gennemtænkt det her, siger Jens Jönsson.

I svaret fra Esbjerg Kommune til Ankestyrelsen bliver hele sagen med ungebyrådet rullet op, og der henvises til to Facebookopslag på kommunens hjemmeside, hvor der bliver fortalt om ungebyrådet. I det ene opslag om, at et forslag om oprettelse af streetfood er blevet kåret som det bedste og tildelt 150.000 kroner, og i det andet, at de unge skal med på sidelinjen i processen med at oprette Esbjerg Streetfood, som viste sig allerede at være i støbeskeen.

Men det er slet ikke de opslag, som Jens Jönssons undren går på.

- De opslag har jeg aldrig set. Havde jeg set dem, ville jeg nok have liket dem og tænkt, at det var et fedt initiativ, og det opfatter jeg slet ikke som reklame. Det forholder sig helt anderledes med opslaget, hvori kommunen skriver "Tillykke til Esbjerg Street Food" og der så bliver udrullet en konkurrence med gavekort til Street Food Esbjerg, og der bliver linket til deres Facebookside. Det kan jeg ikke opfatte anderledes end reklame og konkurrenceforvridende, siger Jens Jönsson.

I kommunens svar til Ankestyrelsen står der blandt andet: "Formålet hermed har primært været at informere om ungebyrådets eksistens og arbejde samt de heraf afledte resultater".

Således forholder Esbjerg Kommune sig slet ikke til den kritik der bliver rejst om det konkrete Facebookopslag, og i det opslag, som kritikken går på, er ungebyrådet ikke nævnt en eneste gang.

Ankestyrelsen kigger Esbjerg Kommune efter i sømmene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce