Lille lufthavn, hvad nu?

- Vi har ruter til Aberdeen og Stavanger, og vi tror på, at der er flere flyselskaber, der gerne vil være med til at udvikle flere ruter, siger John Nielsen, nytiltrådt lufthavnschef. Foto: John Randeris

Lille lufthavn, hvad nu?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny chef skal omstille Esbjerg Lufthavn til en anden virkelighed. Chartertrafik er den oplagte mulighed.

I årevis har Esbjerg Lufthavn levet godt af de mange flyvninger med ansatte i offshorebranchen. Selv om aktiviteterne i den danske del af Nordsøen ventes at stige i forbindelse med den nye energiaftale ventes at stige, så sætter en øget automatisering en stopper for flere flyvninger. Så den lille lufthavn ved vestkysten skal langsomt til at genopfinde sig selv. Lufthavnschef John Nielsen, der tiltrådte 1. maj i år, får derfor nok at se til, hvis den kommunalt ejede lufthavn, der aldrig har været nogen pengemaskine, skal have en fremtid i en benhård branche, der aldrig har budt på så mange ruter og så mange billige billetter.

Den tidligere pilot hos Ryan Air og logistikchef ved Maersk Olie/Total skal vænne sig til en anden form for turbulens, og selv om han ikke på forhånd har vinden med sig, har han ikke i sinde at tabe flyvehøjde.

- Vi har jo en lufthavn, der kan det hele. Med lang landingsbane og en terminal, der kan bruges til andet end offshore. Det er vi i ledergruppen i gang med at se på. Lufthavnen har jo en meget unik placering - der er kun to lufthavne i Danmark, der har direkte afkørsel fra motorvejen, det er Kastrup og Esbjerg. Og det tager kun et kvarter med bus inde fra banegården i Esbjerg ud til lufthavnen. Så infrastrukturmæssigt og med ca. en halv million indbyggere i det sydlige og vestlige opland ligger vi godt, siger John Nielsen. - Vi ved godt, at vi ikke kan konkurrere med Billund, og jeg ved godt, at det tidligere ikke gik med en rute mellem Esbjerg og København. Jeg ville nok ikke helt have gjort det på samme måde, men nu kigger vi på det hele med friske øjne. Vi har ruter til Aberdeen og Stavanger, og vi tror på at der er flere flyselskaber, der gerne vil være med til at udvikle flere ruter. Og så skal vi i gang med at markedsføre lufthavnen og dens fantastiske beliggenhed ...

Esbjerg Lufthavn
I 2016 betød reduktionen i offshoreaktiviteterne på Nordsøen, at Esbjerg Lufthavn kom ud med et lille overskud på 27.000 kroner, selv om man havde budgetteret med et overskud på 1,3 millioner kroner. Esbjerg Lufthavn måtte i 2017 bede Esbjerg Kommune om en bevilling på 7,3 millioner kroner til at dække underskuddet, der skyldtes svigtende aktiviteter på Nordsøen.

Esbjerg Lufthavn har cirka 60 ansatte og er domicil for en række virksomheder, der har omkring 300 ansatte i lufthavnen. Læs mere om lufthavnen på www.esbjerg-lufthavn.dk
Evt. henvisning
Evt. henvisning
Foto: John Randeris

80.000 flere

80.000 mennesker går årligt gennem Esbjerg Lufthavn, primært på grund af arbejde. John Nielsens ambition er, at der med tiden også skal 80.000 igennem lufthavnen, som skal på charterferie.

Esbjerg Lufthavn, der er landets syvende største, har i årevis givet mindre millionunderskud, i 2016 blev det dog til et mindre overskud, og John Nielsen vil om muligt gerne genere et overskud. - Så man kan se, at vi berettiget til at være der, som han udtrykker det.

Lille lufthavn, hvad nu?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce