Bro mellem Als og Fyn vil give kæmpegevinst på 5,2 mia. kr.

Jørgen Mads Clausen bøjede med sin power point-præsentation i Aabenraa tallene bag et nye brobyggeri i neon. Foto: Carsten B. Grubach

Bro mellem Als og Fyn vil give kæmpegevinst på 5,2 mia. kr.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Snoren til ny fast forbindelse kan klippes i 2035, mener Danfoss-formand.

Pondus. Det har Jørgen Mads Clausen. Fysisk utvivlsomt, men bestyrelsesformanden i det gigantiske familieprojekt, Danfoss A/S med hovedsæde på det nordlige Als, nu engang er, er også en mand, der får gennemført de visioner, han kaster op i luften.

Som motorvejen til Sønderborg, som innovative ingeniørtiltag på Alsion-byggeriet, som han også var med til at opføre, som den naturvidenskabelige legeplads Universe i Danfoss-nærhed, som det nyetablerede digitale samarbejde mellem Odense og Als og som planen om at opføre en bro mellem Als og Fyn.

En bro, der ifølge en Rambøll-analyse med baggrund i tal fra Landstrafikmodellen vil give en kæmpegevinst på 5,2 milliarder kroner til de omliggende kommuner på Als, på Fyn og i Jylland.

- Det er vigtigt, at vi kender hinanden. Det er vigtigt, at vi binder landsdele sammen. Jo flere, der siger det, jo bedre, fastslog Jørgen Mads Clausen, da han gjorde status over broplanerne på Dansk Industris erhvervstræf i Aabenraa.

Og så rullede han ellers argumenterne ud af ærmerne for det broprojekt til 18,5 milliarder kroner, han har sat sig i spidsen for: - Er der nogle af jer, der har været i biografen i Faaborg? Nå, ikke. Der går ellers en StarWars-film. Men det tager altså også to og en halv time at køre derover. Men broen er ikke et trafikprojekt. Det handler ikke om at kunne komme hurtigere til København, det er et egnsudviklingsprojekt, selv om det ord ikke længere findes, når det drejer sig om tilskud. Det er et af de sidste steder i Danmark, hvor vi skal have bragt to regioner sammen. Vi skal have større sammenhængskraft mellem Sønderborg og Faaborg-Midtfyn kommuner. Derfor har vi nedsat en komité, der skal undersøge fordele og ulemper. Den har peget på mig som formand og består desuden af borgmestre, erhvervsfolk og enkelte folketingsmedlemmer. Og vi er gået i gang med analyser, for man ved ikke så meget om broprojektet, fordi det aldrig har været på lystavlen.

Og så satte bestyrelsesformanden for Danfoss A/S broprojektet på lystavlen med en power point-præsentation, der bøjede især et tal i neon: 5,2 milliarder kroner. Ifølge en Rambøll-analyse er det de afledte merindtægter, de omliggende kommuner vil få, når broen fra Als til Fyn binder dem tættere sammen.

Odense vil være den store vinder med en gevinst på 703 millioner kroner, bl.a. fordi kommunen vil blive bundet tættere sammen med Tyskland, men også Kolding, Aabenraa og de to brobygger-kommuner Sønderborg og Faaborg-Midtfyn vil få økonomisk gevinst af forbindelsen, blandt andet fordi håndværkere og mindre virksomheder vil udvide deres kundekreds på den anden side af broen. Fra Sønderborg vil der med forbindelsen være adgang til 110.000 flere jobs inden for en times kørsel, og man vil på strækningen Odense-Hamborg spare en halv times kørsel.

Odense er den store vinder
De dynamiske effekter, synergi, tidsbesparelser og økonomisk gevinst, som følge af en fast forbindelse med Als og Fyn vil ifølge en analyse fra Rambøll være på 5,2 milliarder kroner, heraf vil Odense Kommune især profitere med en gevinst på 703 millioner kroner. Herefter følger Faaborg-Midtfyn med 527 mio., Sønderborg med 330, Svendborg med 313 og Kolding med 309.
Evt. henvisning
Evt. henvisning

Fynsk skepsis

Nok har Clausen fra verdensfirmaet på Nordals pondus, magt og indflydelse, men han er så meget realist, at han godt ved, at der på Fyn er skepsis over for projektet, fordi man der frygter, at den kan tage pengene fra en ønskelig udvidelse omkring den tværgående motorvej.

- Vi skal først have regionen med på det, og den sætter projektet på sin prioriteringsliste i år. Det vil ikke være realistisk at gå i gang, før Femern-broen og andre større trafikprojekter er færdige, mente Jørgen Mads Clausen og bebudede en mulig klipning af snoren til den 11 km lange Als-Fyn-bro i 2035.

- Den vil kunne aflaste motorvejene, både E20 og E45, og give et samfundsmæssigt afkast på syv procent, til sammenligning giver Storebæltsforbindelsen 10 procent, og der skal ikke betales bompenge, for så er der nogle, der vælger ikke at bruge den, anførte Danfoss-formanden om den bro, der anslået vil blive brugt af mellem 15.000 og 29.000 biler i døgnet.

Bro mellem Als og Fyn vil give kæmpegevinst på 5,2 mia. kr.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce