Verdens to største kranskibe nærmer sig Esbjerg

Gigant-skibet Pioneering Spirit skal løftet de eksisterende platforme på Tyra Øst og Tyra Vest, hvor efter de skal skrottes en sted i Nordsø-regionen.

Verdens to største kranskibe nærmer sig Esbjerg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Genopbygningen af Tyra-feltet tiltrækker verdens to største kran- og installationsfartøjer, Pioneering Spirit og Sleipnir. I forlængelse af hinanden måler de to skibe tilsammen op imod 700 meter og over to fodboldbaner i bredden.

Esbjerg: To af verdens største kran- og installationsfartøjer nærmer sig Esbjerg, men de kommer næppe helt tæt på Danmarks førende offshorehavn, når giganterne Pioneering Spirit og Sleipnir i de kommende år skal på job i forbindelse med genopbygningen af Maersk Oils Tyra-felt, cirka 225 kilometer vest for Esbjerg.

Pioneering Spirit, der er ejet af schweiziske Allseas, har fået til opgave skrotte de to eksisterende proces- og beboelsesplatforme på Tyra Øst og Tyra Vest, og det klarer det gigantiske skib i løbet af meget kort tid, inden de omkring 15.000 ton tunge platforme, fragtes til skrotning et endnu ukendt sted omkring Nordsøen.

Hvis man regner Pioneering Spirits løftearmene med, er skibet 477 meter langt, svarende til længden af flere end fire fodboldbaner. Det er dermed samtidig en anelse højere end det nye World Trade Center i New York. Skibets bredde er 124 meter, og der er rå muskelkraft om bord: Skibet kan løfte næsten 50.000 ton - eller hvad der svarer til over fire Eiffel-tårne.

I april foretog Pioneering Spirit således det tungeste "offshore lift" nogensinde, da skibet løftede Shells 24.000 ton tunge Brent Delta-platform og fragtede den til skrotning i Teesside i det nordøstlige England.

Navneballade
  • Oprindeligt hed Pioneering Spirit Pieter Schelte, men for et par år siden blev det besluttet at droppe navnet efter massiv kritik, fordi Pieter Schelte var navnet på en prominent officer fra Hitlers Waffen-SS. Det skete efter jødiske protester, og også Shell blev mødt af protester, fordi olieselskabet havde planer om at bruge skibet.
  • Edward Heerema, koncernchef for Allseas Group, er søn af Pieter Schelte Heerema, og han valgte at opkalde skibet efter sin far for at ære hans store indsats på offshore-området. Pieter Schelte kæmpede på tysk side ved Østfronten under anden verdenskrig, men brød med nazisterne i 1943, hvorefter han flygtede til Schweiz. Efter krigen blev han idømt en kortere fængselsstraf og boede derefter i Sydamerika.
Pioneering Spirit er 124 meter bred og har, hvis man tæller kranerne med, en længde på 477 meter.
Pioneering Spirit er 124 meter bred og har, hvis man tæller kranerne med, en længde på 477 meter.
Foto: Photographer: van der Kloet Foto

Klar i 2020

Det forventes, at Pioneering Spirit, ankommer til Tyra i slutningen af 2020, men inden da har et andet gigantisk kranfartøj, Sleipnir, allerede været i aktion. Lige nu er Sleipnir, som ejes af hollandske Heerema Marine Contractors, ved at blive bygget hos Semcorp Marine i Singapore, men tidligere i år blev Heerema tildelt kontrakten med transport- og installation af Tyras proces- og beboelsesplatform, og forleden fik det hollandske selskab også den omfattende opgave, som er relateret til fjernelse, transport og bortskaffelse af topsides, broer og fundament med en samlet vægt på omkring 17.000 ton samt den efterfølgende transport og installation af nye topside og broer. Også her er det endnu ikke afgjort, hvor i Nordsø-regionen de mange ton stål vil blive skrottet og genanvendt.

Den danske industrigigant, Danfoss, har i øvrigt haft en finger med i byggeriet af det 220 meter lange og 102 meter brede Sleipnir, som er den største af sin art i verden. Danfoss drives skal sørge for, at ballastvandet bliver pumpet bagud, så kranskibet ikke tipper forover, når kranerne er i brug. Derudover skal Danfoss levere frekvensomformere til 12 fortøjningsspil og en fuldt færdig løsning, som omfatter projektledelse, ingeniørarbejde, dokumentation og skræddersyede, indbyggede frekvensomformere og transformere.

Pioneering Spirit sejler med skibets stævn ind og omkrandser platformene, hvorefter den løftes op.
Pioneering Spirit sejler med skibets stævn ind og omkrandser platformene, hvorefter den løftes op.
Til højre på billedet Heeremas nye kranskib, Sleipnir, som lige nu er  ved at blive bygget i Singapore. Skibet, som skal arbejde på Tyra-feltet, erstatter kranskibet, Thialf, til venstre.
Til højre på billedet Heeremas nye kranskib, Sleipnir, som lige nu er ved at blive bygget i Singapore. Skibet, som skal arbejde på Tyra-feltet, erstatter kranskibet, Thialf, til venstre.
Sådan kommer Sleipnir til at arbejde, når den i 2019/2020 skal arbejde med skrotning og installation på Tyra-feltet.
Sådan kommer Sleipnir til at arbejde, når den i 2019/2020 skal arbejde med skrotning og installation på Tyra-feltet.
Foto: Ken Mathiesen

Verdens to største kranskibe nærmer sig Esbjerg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce