Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Tyra giver travlhed hos SubC Partner

Morten Hessellager Pedersen, chefen for genopbygningen af Tyra-feltet, besøgte fredag SubC Partner og direktør Tonny Klein. Foto: Maersk Oil

Tyra giver travlhed hos SubC Partner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Firmaet SubC Partner på Esbjerg Havn er allerede i gang med at løse opgaver for Maersk Oil i forbindelse med det gigantiske Tyra Future-projekt.

Esbjerg: Mens olieprisen for tiden er på himmelflugt til gunst for Esbjergs olieindustri, spejder flere lokale virksomheder fortsat efter det forhøjede aktivitetsniveau i forbindelse med Maersk Oil og DUC-partnernes 21 mia. kr. dyre genopbygning af Tyra-feltet, som anslås at sikre tusindvis af arbejdspladser

Men faktisk er der allerede indtil videre udført mere end 200.000 mandetimer på detaljeret ingeniørarbejde hos leverandører i Esbjerg, og hos firmaet SubC Partner på Esbjerg Havn er man lige nu i midt i fremstillingen af nogle store dæk, der skal bruges på de såkaldte brøndhovedplatforme, som skal renoveres på Tyra-feltet. Der er tale om cirka 15.000 timers svejsearbejder, som har medført ansættelse af cirka ti nye medarbejdere.

Men SubC Partner håber også på flere Tyra Future-opgaver - også gerne specialopgaver baseret på udviklings- og ingeniørarbejde, akkurat som en anden opgave, offshorefirmaet lige nu er ved at løse i tilknytning til Tyra-projektet.

Arbejdet
  • Genopbygningen af Tyra-feltet vurderes at give en masse arbejde til Esbjerg og områdets erhvervsliv.
  • Maersk Oil forventer blandt andet at mobilisere omkring 500 medarbejdere til at udfører cirka 1,5 millioner mandetimer i selve konstruktionsperioden. Disse vil langt hen ad vejen være fra lokale virksomheder.
  • Desuden forventer Maersk Oil årligt at bruge mere en halv milliard kroner på drift og vedligehold efter anlægget er genstartet i 2022 og dette forventes ligeledes udført af lokale leverandører.

En specialløsning

Som bekendt er hele grundlaget for genopbygningen af Tyra-feltet, at kridtlaget under feltet er sunket i takt med at gassen i undergrunden er blevet produceret, og platformene er nu omkring fem meter tættere på havoverfladen, end da de blev bygget. Det medfører en risiko for, at en gigantisk bølge kan nå helt op og ramme selve platformen.

I forbindelse med det storstilede projekt skal noget af platformskonstruktionen, som i dag befinder sig i det, fagfolkene kalder for splashzonen, kontrolleres og holdbarheden testes. Her har SubC Partner udviklet et fjernstyret værktøj, som kan betjenes fra platformen og måle konstruktionens tykkelse i og omkring havoverfladen. Dermed slipper man for at sende personer på den udfordrende opgave samtidig med at der spares en del penge.

- Det er denne type innovative løsninger, som SubC Partner blandt andet har succes med, hvor traditionelle løsninger erstattes af innovative specialløsninger, der dels er økonomisk fordelagtige og dels erstatter farligt arbejde i svært fremkommelig områder, forklarer Tonny Klein, medejer og direktør hos SubC Partner.

Lokale bidrager

Han og kollegerne i SubC Partner havde fredag inviteret omkring 40 ansatte fra Maersk Oil til et uformelt arrangement for at demonstrere innovative og tidsoptimerende svejseprocesser, som anvendes i forbindelse med de aktuelle svejseopgaver. Og Morten Hesselager Pedersen, der er overordnet ansvarlig for hele Tyra Future-projektet, er indtil videre tilfreds.

- Genopbygningen af Tyra repræsenterer den hidtil største investering i den danske Nordsø og giver mulighed for deltagelse i projektet fra både danske og internationale virksomheder. Arbejdet som SubC Partner udfører, er blot et af mange eksempler på, at vores lokale virksomheder bidrager med vigtige elementer til genopbygningen.

- De fire dæk til brøndhovedplatformene, som er ved at blive fabrikeret her i Esbjerg, udgør en kritisk del af projektet, da de er med til at muliggøre genbrug af de eksisterende fundamenter på de fire platforme. Udover selve fabrikationen af dækkene er det også vigtigt for os, at SubC har kunnet medvirke til en innovativ løsning, der både forbedrer sikkerheden og sparer penge, siger han.