Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bunden er nået efter 738 Semco-fyringer

Steen Brødbæk, adm. direktør, Semco Maritime, vurderer trods nyt underskud og fald i omsætningen, at bunden er nået for den store offshorevirksomhed. Arkivfoto: Soffi C. Larsen

Bunden er nået efter 738 Semco-fyringer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Semco Maritime har formået at reducere sit underskud og lande et marginalt positivt driftsresultat i 2017 trods nyt omsætningsfald, lav aktivitet og en række forsinkede vindprojekter. Topchef Steen Brødbæk har god tro på fremtiden.

Esbjerg: Semco Maritime, en af Esbjergs store, stolte offshorevirksomheder har været ude at hænge i tovene. Omsætningen er næsten halveret og reduceret med en mia. kr., det samlede underskud på omkring 280 mio. kr. de seneste tre regnskabsår har måttet dækkes med meget store kapitaltilførsler fra koncernens ejer, den forhenværende tobaksvirksomhed C.W. Obel, og organisationen er blevet 738 ansatte færre siden 2013.

Men nu synes bunden nået, vurderer adm. direktør, Steen Brødbæk. Han fremlagde fredag Semco Maritimes årsregnskab for 2017, hvor koncernen, som de seneste år har været hårdt ramt af faldende aktivitet i olie- og gasindustrien, for alvor så resultaterne af det store arbejde med at tilpasse forretningen til de meget dynamiske markedsforhold.

- Vi ser positive tegn og har en god tro på vækst i både toplinjen og indtjeningen. Samlet set forventes koncernen at opnå positive resultater af de seneste års tilpasninger både i form af et højere aktivitetsniveau og et forbedret resultat i 2018, siger Steen Brødbæk, der dog først forventer en opblomstring i de danske olieaktiviteter i 2019.

Årets resultat, der samlet set udgør et underskud på 29,5 mio. kr., betegnes som "ikke tilfredsstillende", men størstedelen er dog opstået, fordi ledelsen i Semco Maritime har besluttet sig at afbryde den videre udvikling af et "nøgleprojekt" inden for renewables-forretningen i Guatemala, Mellemamerika.

Aktiviteten, som er opgivet som "ophørte aktiviteter," har i regnskabet givet et underskud på 21,5 mio. kr. For selskabets fortsættende aktiviteter lød underskuddet på 8 mio. kr.

Til sammenligning fik Semco et minus på 127,5 mio. kr. i 2016. Egenkapitalen i selskabet er bogført til 107 mio. kr.

Semco Maritime
Semco Maritime er en international ingeniør- og entreprenørvirksomhed, der arbejder med projekter i energisektoren.

Semco Maritime har godt 1.100 medarbejdere og filialer i Danmark, Norge, UK, Singapore, Australien, Mellemamerika og USA.

Olie fortsat vigtig

Semco Maritimes strategi frem mod 2020 er fortsat at sikre større uafhængighed af olie- og gasforretningen ved at styrke forretningens øvrige områder - særligt på offshore vind.

- Vi intensiverer vores fokus på offshore vind, og selvom tyske auktioner har udskudt installationen af mange projekter, giver vores bestræbelser inden for dette forretningsområde allerede resultater. Vi opbygger stærkere positioner i de fleste vigtige vindmarkeder globalt, oplyser Steen Brødbæk og uddyber om olie- og gasforretningen:

- Olie- og gasforretningen er og vil fortsat være et vigtigt forretningsområde, og vi vil fortsætte arbejdet med at sikre en afbalancering af koncernes tilbud og sikre et højere kvalitetsniveau og skarp eksekvering for alle kunder.

Selvom priserne steg inden for olie- og gassektoren i løbet af året, så var 2017 fortsat præget af lav aktivitet.

På toplinjen blev det for sjette år i træk til et fald, og for 2017 havde Semco Maritime en omsætning på 1,4 mia. kr. mod 1,6 mia. kr. i 2016.

Antallet af ansatte faldt også sidste år til i snit 1.109. Tilbage i 2013, inden olieprisens kollaps, havde Semco 1.847 ansatte i gennemsnit for året.

Bunden er nået efter 738 Semco-fyringer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.