Finn lærer gerne fra sig

Evt. henvisning

Finn lærer gerne fra sig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Autoværksted vil helst have lærlinge, der har haft fingrene nede i kagedåsen først.

GIVSKUD: Det er mandag. Tre er sygemeldt, de to mekanikerlærlinge er på skole, så der er nok at se til i Finn's Autoværksted på Håndværkervej i Givskud.

- Vi er 17 mand, så det kan jo mærkes, at der lige pludselig mangler tre, siger indehaver Finn Hoffmann, der selv har 28 år som mekaniker på bagen og i dag står for fordelingen af opgaverne på AutoMester-værkstedet, hvorfra der både repareres, klargøres, undervognsbehandles og sælges biler.

Finn Hoffmann har i de seneste 19 år haft lærlinge, tre af dem er faktisk i dag ansat på hans værksted, en af dem er i lære som sælger. Finn lægger ikke skjul på, at det er rigtig svært af finde både mekanikere og lærlinge. Han ansætter gerne folk i flexjobs - pt. er der to - og han har da også forsøgt sig med syriske flygtninge.

De sidste gik det ikke så godt med, for de talte ikke dansk, de var ikke uddannede mekanikere og ønskede ikke blot at gå til hånde. Det går bedre med at rekruttere lærlinge, selv om der ikke er mange på markedet.

- Det er svært at finde de rigtige mennesker. Der har desværre været nogle flops undervejs. Ungdommen i dag skruet sammen på en anden måde. De går mere op i computere og sådan nogle sager, siger Finn og peger på sin mobiltelefon.

Mangel på mekanikere
Aldrig har der været så mange biler på de danske landeveje. Aldrig har der været så stor mangel på automekanikere. Og det er, fordi unge i dag i højere grad vælger boglige frem for håndværksmæssige fag. En tidstypisk annonce fra et værksted i Vejle i april:Vi har forrygende travlt og søger derfor en mekaniker, der sætter en ære i at gøre mere end forventet, er effektiv, kvalitetsbevidst og vil være med til at skabe glæde.

Du trives i en travl hverdag, med afvekslende opgaver og brænder for at løse både store og små opgaver. Du er selvstændig, stabil, fleksibel, har gode samarbejdsevner og ønsker at yde den bedste kundeservice.

Det er en forudsætning for at søge stillingen, at du har B-kørekort og er uddannet mekaniker.

Du skal primært beskæftige dig med service, reparation samt test- og fejlfindingsopgaver. Du kommer til at arbejde sammen med et skarpt team, bestående af de øvrige mekanikere samt afdelingschefen.

Stillingen er 37 timer pr. uge. Tiltrædelse snarest.

Vi tilbyder gode arbejdsforhold i et arbejdsmiljø med en fri omgangstone, fordelagtige medarbejderordninger, løn efter kvalifikationer, efteruddannelse, sundhedssikring, pensionsordning og overenskomst.
- Normalt begynder lærlingene på skolen i deres fireårige uddannelse, men jeg vil være sikker på, at vi har fået de rigtige, så de begynder her, og jeg betaler så for deres skoleophold, hvis de er gode nok, siger Finn Hoffmann. Foto: Carsten B. Grubach
- Normalt begynder lærlingene på skolen i deres fireårige uddannelse, men jeg vil være sikker på, at vi har fået de rigtige, så de begynder her, og jeg betaler så for deres skoleophold, hvis de er gode nok, siger Finn Hoffmann. Foto: Carsten B. Grubach

Hænderne skruet rigtigt på

- Mange ved ikke, hvordan man klarer sig på arbejdsmarkedet, de tror, man bare skal tage sig sammen en gang imellem, men man er altså til eksamen hver dag. Vi prøver at håndplukke de unge, når de er i erhvervspraktik hos os, men det kan være svært at se på de to-tre dage, de er her, om de er dygtige nok. Nogle er begyndt her som fejedreng, og der kan vi se, om det er nogen, der gerne vil lære og ved, hvad pli i arbejde er. Men det sker da, at svendene siger om en, vi har i erhvervspraktik: - Ham der, ham skal vi have, han kan fandeme skrue!

Finn Hoffmann har på grund af de få uddannede mekanikere også svært ved at finde svende, så han har i perioder måttet nøjes med vikarer:

- Og så søger jeg efter svende på Facebook, ellers må jeg stjæle nogle fra andre bilværksteder.

- Vi har nok at se til, vi får altid klemt en kunde ind og har masser af lånebiler, vi laver alle bilmærker, ja i dag har vi også en plæneklipper og en traktor inde. Men ellers er det person- og varebiler, vi tager os af, og vi dækker et stort område. Vi har vel et par tusinde kunder stående i kartoteket.

Det gode og det dårlige

Finn's Autoværksted har en aftale med Skjern Tekniske Skole.

- Normalt begynder lærlingene på skolen i deres fireårige uddannelse, men jeg vil være sikker på, at vi har fået de rigtige, så de begynder her, og jeg betaler så for deres skoleophold, hvis de er gode nok. De skal altså lige ud og have fingrene i kagedåsen først, siger Finn, der ikke giver meget for den tekniske gymnasie-uddannelse, hvor man først skal på skolebænken og dernæst ud på en læreplads.

Han tror nemlig ikke, at folk med så god en teoretisk uddannelse vil blive ved med at være mekaniker eller autotekniker, som det også kaldes i dag, men snarere læse videre, og så kan han jo ikke beholde dem.

- Jeg kan bedre bruge ordblinde, som interesserer sig for håndværket, end en overkvalificeret, der vil læse videre.

Han tøver ikke længe, når han blive bedt om at fortælle de tre egenskaber, der diskvalificerer lærlinge: Ustruktureret, manglende ansvarsbevidsthed, manglende hukommelse.

- Det sidste skyldes nok den her, siger Finn og løfter sin mobiltelefon.

- De unge i dag tror, at de bare kan slå det hele op her.

På positivsiden hos lærlinge peger Finn på ordentlige hjemlige forhold, mødepligtig - at man kommer til tiden - og at man har et godt humør og gåpåmod:

- Har man det, skal vi nok lære dem at skrue biler sammen.

Finn lærer gerne fra sig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce