Campingvogne for millioner triller gennem Danlines portaler: Nye markeder er i sigte

Den kreative proces med at videreudvikle det store forhandlernets hjemmesider ligger i hænderne på Kenneth Karlsson. Bag det kreative ligger et kæmpe arbejde af programmering og sammenkobling med blandt andet finansieringsselskaber og Skat, som gør det smidigt at komme fra tanke til slutseddel. 60.000 gange er der i de seneste fire år blevet skrevet en slutseddel i forhandlernettet. Foto: Peter Leth-Larsen

Campingvogne for millioner triller gennem Danlines portaler: Nye markeder er i sigte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stort set alle landets forhandlere af campingvogne møder i dag deres kunder på nettet via hjemmesider styret fra Danlines lokaler på Nørre Allé. Nu er der kig på motorcykler og både.

Fredericia: De seneste fire år er der skrevet slutsedler på campingvogne for omkring en milliard kroner via de salgs- og markedsføringsværktøjer, som it-firmaet Danline Innovation på Nørre Allé har udviklet i sit selskab Danbase.

- Da vi gik i gang, var alle forhandlere samlet under samme paraply, men vi troede på, at vi kunne udvikle et værktøj, som ville være en bedre løsning. Vi samarbejdede med tre forhandlere og fik skræddersyet værktøjet. De var begejstrede, og så havde vi et godt udgangspunkt for at få flere med, siger Mads Lund, stifter af Danline.

I dag har selskabet sat sig på markedet, hvor kun en lille håndfuld caravanforhandlere står udenfor.

- Men vi har nok 95-99 procent af markedet, vurderer Jacob Ladingkær, der har en baggrund som datamatiker og softwareudvikler, men også er den i virksomheden, der har fokus på salg og kundekontakt.

Dantekst løb Danline i gang
Mads Lund har siden 1980'erne drevet Danline med skiftende kompagnoner og medarbejdere.Mads Lund var lærer på Vejle Handelsskole, da han udviklede programmet Dantekst, som blev virksomhedens bærende kerneforretning. Dantekst udfordrede bl.a. det verdensomspændende firma og program Wordperfect.

Mads Lund forlod jobbet som handelsskolelærer og har siden drevet Danline - i mange år sideløbende med en stor lokalpolitisk indsats. Først i Venstre og siden som stifter og byrådsmedlem for Borgergruppen.

Virksomheden har været først med digitale løsninger, og før der var noget, der hed krak.dk eller Google, blev en digital telefonbog distribueret på abonnementsbasis på 3,5" disketter.

Efter politik blev fortid for Mads Lund ved kommunalvalget i 2013, har firmaet ligget i hans fokus i virksomheden.

Netop i 2013 gik selskabet ind i nichen med udvikling af løsninger til caravan-forhandlerne samlet under aktiviteten Danbase.
Jacob Ladingkær er programmør, men også den hos Danline, der står for kundekontakten. Den bygger i høj grad på det netværk, de forskellige i huset har. Foto: Peter Leth-Larsen
Jacob Ladingkær er programmør, men også den hos Danline, der står for kundekontakten. Den bygger i høj grad på det netværk, de forskellige i huset har. Foto: Peter Leth-Larsen
Foto: Peter Leth-Larsen

Nye ideer på vej

I de to etagers kontorbyggeri på hjørnet af Nørre Alle og Lumbyesvej er der grøn udsigt til Madsby og plads til vækst.

- Vi er syv ansatte i dag, og der kan godt være plads til et par stykker mere. Vi arbejder på forskellige nye projekter i forlængelse af succesen med caravan-branchen. Vi har så småt taget hul på motorcykel- og bådemarkedet, men det kræver en stor indsats, siger Jakob Ladingkær.

En ide om at udvide forhandlernettet til de nordiske lande er også på tale, men fokus er grundlæggende at sikre en meget høj service over for de forhandlere, som allerede er koblet på.

- Hvert år samler vi alle forhandlerne til et seminar, hvor vi fortæller om vores ideer, og de kan komme med bud på, hvordan de mener, at vi kan udvikle systemet med nye værktøjer, siger Jakob Landingkær.

Det er forlængst slut med at have forhandlerne samlet på kontoret.

- Vi er rykket ind i MesseC, hvor vi har plads til alle. Det er en dag, som vi får meget fin respons på, siger Jacob Ladingkær.

Support 365 dage

Også i det daglige skal forhandlerne kunne trække på teknisk support fra it-folkene på Nørre Allé.

- De tegner et abonnement, så de kan ringe fra kl. 7-24 alle årets 365 dage. Det, synes jeg, var at foretrække frem for en support, hvor der er et taksameter, som tæller, siger Mads Lund.

Løsningen er faldet i god jord, og nogle forhandlere er ofte i røret, mens andre aldrig har behov for hjælp.

Løbende kan forhandlerne få justeret deres hjemmesider og tilført nye elementer. Selve indholdet leverer forhandlerne selv, men opsætning og funktionalitet bliver udført i Fredericia.

- Hvis en forhandler får et nyt element, så breder det sig ofte, siger Kasper Karlsson, husets kreative udvikler i kælderetagen.

Billetter og apps

Det er ikke caravans og autocampere, der alene tales om hen over frokostbordet i det lille køkken. Danline styrer også billetsystemet hos Messecenter Herning, ligesom man lokalt har samarbejde med håndværkere og boligforeninger om digitale løsninger.

- Når der skal laves dokumentation af et større projekt, har vi udviklet en app til projektfolkene, så de via deres smartphones eller tablets løbende kan dokumentere, hvad de har foretaget sig, nævner Jakob Ladingkær som eksempel på opgaver, der ligger uden for campingsegmentet.

Campingvogne for millioner triller gennem Danlines portaler: Nye markeder er i sigte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce