Skal politikere sagsbehandle?


Skal politikere sagsbehandle?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Stig Leerbeck, medlem af Varde Byråd (V) Porsevej 18, Varde
Billede
Debat Varde. 

Læserbrev: Det kan være fristende at kaste sig ud i personsager, få del i aktindsigter og udtale meninger til medierne om sagernes aktuelle indhold.

Dermed fremstår man som empatisk politiker med interesse for borgere, der føler sig klemt i systemet.

Der er imidlertid gode grunde til at holde jobbet som byrådsmedlem og amatørsagsbehandler adskilt.

Den væsentligste er, at en folkevalgt er en del af kommunens øverste ledelse. I princippet over både chefer og direktører. Spørgsmålet bliver ganske enkelt, om det er rigtigt at kritisere medarbejdere for at udføre deres arbejde efter retningslinjer, som man selv har udstukket under chefer, man selv har ansat.

Ovenikøbet har man som folkevalgt eksklusiv adgang til at få problematikker belyst og direkte adgang til at diskutere tingene med de øverste chefer.

Ved siden af dette vil der være den helt generelle udfordring, om hvorvidt man har adgang til en fyldestgørende version af sagen, og om man som lægmand er i stand til at foretage bedre vurderinger end de professionelle ansatte, man har tildelt jobbet.

De involverede medarbejdere kan med rette spekulere på om politikeren, der optræder som amatørsagsbehandler, har en viden, som medarbejderen ikke selv har eller ovenikøbet rygdækning fra den øverste administrative eller politiske ledelse. Den uro og utryghed, det kan medføre, er det sidste, der er brug for, når ofte vanskelige og komplicerede borgernære sager skal finde deres løsning til bedst mulig gavn for den ramte borger.

Mogens Rerup, Rosenvænget 11, Haderslev, der er byrådsmedlem for Enhedslisten i haderslev, har skrevet denne respons på Stig Leerbecks læserbrev:

Stig Leerbeck: Din holdning er livsfarlig for det parlamentariske demokrati. Holdningen er blevet gængs efter kommunalreformen, som bragte borgerne længere væk fra afgørelserne, således det blev mere og mere uklart, at en kommune er politisk styret og ikke er præget af embedsmandsvælde. Din holdning får befolkningen til at føle politikerlede og til at føle, at embedsmændene bestemmer alt. Der er intet juridisk eller moralsk, der hindrer politikere i at gå ind i såkaldte enkeltsager, og hvis man ikke gør det, så har man fredet embedsmænd, som kan gøre, hvad de vil. Det er fuldstændig tilfældigt, hvad man politisk har uddelegeret til administrationen.

Hvorfor ser en dagsorden i økonomiudvalget og Byrådet ud, som den gør - fyldt med sager fra teknik og miljø, men aldrig sager fra det sociale og beskæftigelsesmæssige område? Det er rene tilfældigheder, der er årsag til det. Man siger altid, at embedsmænd alene udfører det, som er politisk besluttet - det er jo decideret usandt, for politisk har man ikke besluttet noget eller udstukket nogen rammer, og fagligheden ved direktører er ofte en mangelvare. NB: Som socialrådgiver fra 1976, forhenværende arbejdsmarkedschef og fuldtids partsrepræsentant har jeg helt fint med at gå ind i enkeltsager for at opretholde demokratiet - nogen skal jo jo gøre det.

Til det svarer Stig Leerbeck:

Jeg er noget forundret over, hvis det i Haderslev er fuldstændigt tilfældigt, hvad man politisk uddelegerer til administrationen. Det er det ikke i Varde!

Med Mogens Rerups store erfaring på området er jeg sikker på, at han kan bidrage positivt med råd og vejledning. Men at det skulle gavne nogen - mindst af alt borgerne - at diskutere personsager i medierne, det er jeg simpelthen ikke enig i.

Skal politikere sagsbehandle?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce