Ringe sagsbehandling


Ringe sagsbehandling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat Varde. 

Læserbrev: Da erhvervslivet klagede over for ringe kommunal servicering, trådte borgmesteren i aktivitet, viste lederskab, "rettede skuden op" og nød - berettiget - folkets gunst.

- men som bekendt gør en enlig svale ingen sommer.

Nylig kunne denne avis meddele, at mere end en trediedel af ankesagerne indenfor social- og beskæftigelsesområdet blev krævet omgjort i den kommunale administration af Ankestyrelsen.

Af 10 sønderjyske kommuner havde Varde Kommune tredieflest sådanne sager, hvilket ikke just fremmer tilliden til kommunens afgørelsers rigtighed.

Borgmesterens kommentarer hertil indskrænker sig til at beklage kommunens forkerte beslutninger, og at man arbejder målrettet på at træffe rigtige afgørelser.

Ikke uventet er DF-udvalgsformandens kommentarer et ekko af borgmesterens, dog med en præcisering af, at det ikke gør hende stærkt bekymret, og at 36 procent synes helt ok, og at hun mener, at det er vigtigt at overholde lovgivningen.

Og jo, det synes vi andre skam også.

Borgmesteren og udvalgsformanden er således tilfredse med tingenes tilstand, men hvad siger den ansvarlige minister for området ?

Hun er alt andet end tilfreds: kommunerne skal blive bedre end i dag, og hun forventer, at de retter op på sagsbehandlingen, så borgerne kan få den hjælp, de er berettigede til.

Udvalget ønsker en statusopgørelse, inden sagen tages op igen - i foråret 2019.

- Og mens græsset gror, dør horsemor.

For Steen Holm Iversen, LA's enlige stridsmand, er sagen ikke slut, og han har haget sig fat, og det skal han ikke have utak for.

Øvrige partier tier - betyder det, at de samtykker og tilfredse?

Udvalgsformanden svarer

Tina Agergaard Hansen (DF), Formand for social- og sundhedsudvalget i Varde kommune, Pilevænget 4, 6870 Ølgod:

At ankestyrelsen omgør eller hjemviser en tredjedel af klagesagerne indenfor social- og beskæftigelsesområdet i Varde Kommune, er jeg enig i, lyder af meget, men sættes der tal på i stedet, handler det om 41 klagesager i 2017.

Hver dag behandles rigtig mange sager indenfor Social- og beskæftigelsesområdet i Varde Kommune på kompetent og ansvarlig vis, men på et så stort område vil det være svært helt at undgå klagesager, da der kan være uenighed eller tvivl omkring afgørelsen. Ud af de 41 klager, der er hjemvist eller omgjort i 2017, er 25 af sagerne indenfor Social og sundhedsudvalgets område.

Her er 16 sager blevet hjemvist til ny behandling, og 9 er blevet enten omgjort eller ændret af ankestyrelsen.

Det er meget vigtigt, at vi lærer af disse sager, så vi kan undgå lignende klagesager fremadrettet. Det er derfor et område, som vi følger tæt og dagligt drager viden af. Jeg anser, som tidligere nævnt, tallet 25 som lille i forhold til det antal sager, der dagligt behandles, men når det så er sagt, er det vigtigt for mig, at vi fortsætter med at have fokus på, hvorledes tallet kan nedbringes og blive endnu mindre. Vi ønsker i Varde Kommune at yde den optimale service for vores borgere indenfor lovgivningens rammer.

Ringe sagsbehandling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce