Om at stole på kommunalt ansatte, og det offentliges evne til sige undskyld eller beklage overfor borgerne


Om at stole på kommunalt ansatte, og det offentliges evne til sige undskyld eller beklage overfor borgerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat Haderslev. 

Læserbrev: Jeg bliver ofte mødt af politikere - specielt enkelte socialdemokrater kan se vrede ud, når de siger det - der siger, "vi stoler på de (kommunalt) ansatte". Det gør jeg overordnet set også, og det kan vel også virke unødvendig kritisk, når jeg kritiserer f.eks. ydelses- og jobcentret, opkrævningen m.v., når det notorisk er blevet langt bedre at komme som borger disse steder - men det var også slemt. Der er imidlertid et efterslæb af gamle grimme sager (alene tre sager den sidste 1½ uge) - f.eks. på sygedagpengeområdet - hvor man ikke har fået ryddet helt op, og hvor den nye kultur med at være serviceminded, og hvor borgerne skal være i centrum, ikke er slået igennem. Der hvor jeg ikke generelt stoler på Haderslev Kommune - er vedr. kommunens manglende evne til at sige undskyld og til at beklage, at man har begået fejl. Det skal hales ud af systemet - det er også blevet bedre - selv om almindelig husmandspsykologi siger, at hvis man lægger sig fladt ned og siger undskyld, så er det meget lettere at komme videre for alle parter, og borgeren bevarer respekten for systemet. Her hvor jeg slet ikke har respekt - er når det drejer om systemets manglende evne til at indgå i en dialog med en borger, som notorisk har været udsat for et "overgreb", fejl m.v. Man vil ikke tale om det og siger kun, at den ansatte har ledelsens opbakning uanset hvad - også i sager hvor det ikke ud fra en logisk tankegang og almen menneskelighed ikke burde være muligt. Man skal ikke som leder hænge sine ansatte ud men klart bekræfte, at der er sket en fejl, som der bliver rettet op på her og nu. Jeg har set eksempler på, hvor chefen har bakket en ansat op, som kort tid efter er blev "fyret. Den form for ledelse er gammeldags og er med til at nedsatte respekten for det kommunale system.

Om at stole på kommunalt ansatte, og det offentliges evne til sige undskyld eller beklage overfor borgerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce