Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Trafikkaos i Østerbyen


Trafikkaos i Østerbyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat Esbjerg. 

Læserbrev: Teknik & Miljø, Esbjerg Kommune laver trafikforsøg i Østerbyen 7. august til 8. september.

Der er udsendt en plan over forsøget. Det skal primært sikre skolebørn og cyklister i området om Rørkjær skole. Men det indebærer også, at Baggesens alle og Ribegade lukkes mod øst så vi ikke længere har direkte adgang til Skolebakken og Jernevej. Trafikken skal om i villakvartererne. Der er da komplet tåbeligt. Tilsvarende stiger trafikken forbi Rørkær skole og Ringen, når trafikken mod øst lukkes ned. Den lille generende skildpadde-rundkørsel ved Ingemanns Allé sløjfes heldigvis.

Der er i forvejen både 40 km og 50 km begrænsninger og chikaner i området. Østerbyen er hverken ghetto eller reservat. Trafikpolitikken har til formål at afvikle trafikken glidende, risikofrit og miljøvenligt. Ikke at genere flest muligt. Hvad med personale og brugere på Østerbycentret. Mange skal nu køre omveje, som vel også kræver øget skiltning? Findes der uheldsstatistikker, der begrunder tiltagene? Er der taget hensyn til nye trængselssituationer?

At starte forsøget samtidig med, at skolen begynder efter ferien siger lidt om forsøgets lødighed. Mig bekendt har projektet ikke været i høring hos borgerne. Derfor stands projektet, så der kan laves en helhedsløsning af fagfolk. I øvrigt: Hvem evaluerer et evt. forsøg? Pt. har vi demokrati uden indflydelse. Er det en betingelse, at en beslutningstager ikke må bo i Østerbyen?