Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Sikkerhed og tryghed


Sikkerhed og tryghed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat Esbjerg. 

Sidste lørdag ville jeg med toget fra Ribe Banegård afgang klokken 15.07 spor 2. Det var, hvad jeg som synshandicappet kunne planlægge hjemmefra, inden min udflugt til Gredstedbro med Arriva-toget. Ankom i god tid. Der holdt et tog på spor 1. Nogle havde taget opstilling på spor 2 . Andre på perronen ved spor 1. På tavlen blev det mig oplyst, at toget skulle gå som planlagt fra spor 2, og en ung mand begræftede mig i, at hans iPhone "rejseplan" sagde det samme. Der var få minutter til afgang. Vi valgte at spørge togchafføren, som vi fik kontakt til. Det var ham, der kørte mod Esbjerg fra spor 1. Altså skulle de ventende på spor 2 krydse togsporene, og det holdende tog få minutter før afgang. Ingen annoncering af ændrede sporafgang over højtalerne. Er dette rimeligt, når vi nu lige har haft en dødsulykke på Tjæreborg Station? Er det handicaptilgængelighed? Er det at sikre alle en lige adgang til at komme ud at opleve? Jeg var heldig, at der på banegården var nogle at spørge, og hvorvidt nogle andre missede togskifte på Bramming banegård, det ved jeg ikke. Tør handicappede og har de tillid til den kollektive trafik. Jeg kæmper for at bevare selvstændigheden i min hverdag. Hvis vi handicappede skal inkluderes og være en ligeværdig samfundborger, så er der bare nogle imødekommelser, der må være iorden. Det sparer jo på de offentlige udgifter på den lange bane. På sundheden, ensomheden og kørselsordninger med mere. Synshandicappede over 67 år har jo ikke mulighed for at få ledsage ordning, ej heller har vi individuel befordring.