Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Specialtilbud eller økonomisk stoledans


Specialtilbud eller økonomisk stoledans

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat Billund. 

Hvem snyder hvem? - eller sagt på en anden måde, jeg undres, når jeg i JydskeVestkysten den 20. september 2017 læser, at konklusionerne i rapporten om lærernes sygefravær kan affærdiges med et "tjek, det har vi taget hånd om".

Når lærerne efterspørger ressourcer og viden til at løfte inklusionsopgaven, svares der, at lærerne får værktøjer i "Program for læringsledelse" - Er værktøjer i Program for læringsledelse mon de samme, som lærerne efterlyser til inklusionsopgaven?

Specialpædagogik smurt ud i et tyndere lag over almenundervisningen sikrer, at mange lærere har en basisviden om specialpædagogik. Men der er altså også brug for nogle lærere, der har uddannet sig i dybden og tilegnet sig særlige specialpædagogiske kompetencer. Ellers risikerer nuancerne at blive udvandet i løsningen af en kompleks opgave.

Tallet for det nye specialtilbud er estimeret til 15-20 elever for 0.-9.klasse. Hvordan kommer forvaltningen frem til dette, i min optik, lave tal?

Det sidste år, jeg var ansat i PPR (PPS), visiterede jeg 23 elever til 10 plus - et skoletilbud til unge, der er i målgruppen for STU. Nogle af disse unge mennesker var ikke kendt af forvaltningen og havde ikke modtaget specialpædagogisk støtte tidligere i deres skolegang.

Men har man arbejdet indenfor børn og unge området, ved man godt, at selvom en henvisning til specialpædagogisk bistand udover ni timer skal være baseret på den enkelte elevs undervisningsbehov, bliver det mange gange til økonomisk stoledans.

Rapportens konklusioner: Tre hovedårsager til stressede lærere