Kronik: Hvorfor kæmpe mod realiteter? Dagligvarebutikker og biler skal ind i midtbyen


Kronik: Hvorfor kæmpe mod realiteter? Dagligvarebutikker og biler skal ind i midtbyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Frank Møller, medindehaver af Intersport Varde, Spigerborgade 2, 6800 Varde
Foto: John Randeris/John Randeris
Debat Billund. 

Efter at have læst artiklen i JydskeVestkysten d. 26. marts "Realdania kan hjælpe Grindsteds fremtid på vej" vil jeg gerne knytte følgende kommentarer til:

Først og fremmest respekt for, at Billund Kommune erkender nødvendigheden og har afsat penge til, at bymidten i Grindsted får hjælp til at udvikle bymidten og vilkårene for, at der fortsat kan være gode detailbutikker, og at byen kan forsætte som handelsby med et varieret butiksudbud, der passer til Grindsted.

Grindsteds situation som handelsby og de udfordringer, der er med færre besøgende - færre mulige kunder i midtbyen/gågaderne, minder meget om situationen i Varde. Sandsynligvis kæmper de med de samme udfordringer i Tønder, Ringkøbing, Skjern, Ribe, Lemvig og øvrige byer med indbygger tal på 10 - 15.000. I gågaderne - handelsstrøgene er detailbutikkerne blevet færre, og banker og kontorer synes på den måde at fylde mere i bymidten.

Nethandlen tager omsætning fra butikkerne - men også mønstret, den måde en ung familie handler på i dag, har ændret sig gennem de sidste år. Jeg er medejer af Intersport Varde, og der er blevet længere og længere imellem, at det har været nødvendigt at holde døren for en ung mor, der skulle ind med barnevognen. Et kik hen af gågaden fredag eftermiddag og lørdag formiddag fortæller, at trafikken i gaden er voldsomt mindre end for 10 år siden. Mønstret har ændret sig - behovet for tøj og sko er ikke blevet mindre - tværtimod - men man må konstatere, at mange handler anderledes end tidligere.

Mange kloge hoveder kommer med løsninger til klemte byers handelsstandsforeninger. Der skal flere cafeer til, åbningstiden skal udvides, servicen skal være bedre i butikkerne, og udvalget skal være større. Fint med et par cafeer - men at tro, det er cafeer og en smuk udsigt, der skal rede butikslivet i Varde og Grindsted, er naivt.

Før vi i handelsstandsforeningerne og kommunerne bruger mange penge og kræfter på "eksperter", der skal løse detailhandlens problemer med butiksdød i en mellemstor provinsby, skulle vi være realister og kigge på de ændringer, der er sket med butiksnettet gennem de sidste 20 år. Tidligere havde vi dagligvarebutikker i midtbyen. I Varde er der ikke en butik med dagligvarer i midtbyen, ej heller en slagter eller bager. Vi har ikke fået færre dagligvarer butikker - tværtimod - men de ligger alle i områder uden for gågadenettet. Vi har en slagter, der har placeret sig tæt på en Kvickly og en bager, der ligger på ringvejen med meget trafik og 10 p-pladser uden for døren.

Når et nyt butikscenter er i forberedelsesfasen, er det først omkring dagligvarebutikker: antallet og placering af et varieret udbud af dagligvarebutikker er vigtigst. Dernæst et stort udvalg af cafeer og restauranter - og først derefter kommer specialbutikkerne.

Dagligvarebutikkerne er flyttet fra midtbyen. De kan godt undvære specialbutikkerne - men det omvendte, som er virkeligheden i dag, er et problem for specialhandlen, der ikke kan undvære Føtex, Fakta, Netto, Rema 1000 og Kvickly.

Tiden er løbet fra en bymidte uden fødevarebutikker. Dagligvarebutikker er lokomotivet, der genererer trafik (kunder) til de øvrige butikker, så inden vi bruger unødvendige ressourcer på eksperter, skal vi overveje, om gågaden i sin nuværende form (måske) er død.

Jeg mener, vi i byer på Grindsted og Vardes størrelse skal åbne op for trafikken i bymidten - ingen gågader - ingen torve hvor det ikke er tilladt at parkerer bilen. Drop timeparkering, uanset det er butikspersonale, der bruger pladserne. Gør det nemt at komme til butikkerne i bil.

Hverken Grindsted eller Varde er de eneste, der har disse udfordringer. Problemet er landsdækkende for byer af den størrelser. Måske fremtiden byder på beboelse i de huse i midtbyen, der i dag huser detailbutikker, og butikkerne fra midtbyen søger naboskab med Føtex og Rema 1000 uden for bymidten.

Kronik: Hvorfor kæmpe mod realiteter? Dagligvarebutikker og biler skal ind i midtbyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce