Borgerservice på Billund Bibliotek


Borgerservice på Billund Bibliotek

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat Billund. 

Læserbrev: Med stor forundring må jeg på Ældre Sagens vegne konstatere, at Borgerservice i Billund skærer ned på åbningstiderne med den begrundelse, at Borgerservice er under pres. Flere og flere henvender sig, så for at give medarbejderne arbejdsro, er man nødt til at koncentrere medarbejdernes arbejdsindsats i Borgerservice i Grindsted.

Den 29. maj 2018 havde Ældre Sagen i Billund Kommune i samarbejde med Billund Bibliotekerne og Borgerservice arrangeret en tema-eftermiddag for ældre medborgere - pensionister og folk, der var på vej til at blive pensionister. Medarbejdere fra Borgerservice var inviteret og kom med oplæg og råd om pension, NemID, nedsat licens, varmetillæg, helbredstillæg, digital post, boligstøtte, ældrecheck, kørekortfornyelse og meget mere. I forbindelse med temadagen blev der udgivet en folder, hvor man bl.a. kan læse:

"I Borgerservice møder vi dig i øjenhøjde og hjælper med at finde svar på dine spørgsmål - og hvis vi ikke kan hjælpe direkte, finder vi en anden kollega i kommunen eller staten, der kan. Vi er med andre ord din indgang til hele det offentlige Danmark. Du er velkommen til at ringe eller møde personligt op. Du kan besøge vores hjemmeside eller bruge vores digitale løsninger".

Set i lyset af denne udmelding har jeg svært ved at se sammenhæng med ønsket fra personalets side om at hjælpe borgerne personligt og så samtidig indskrænke åbningstiderne i Billund. Det synes umiddelbart voldsomt på én gang at skære 2 ugentlige åbningstider væk og hermed begrænse borgernes muligheder for at få hjælp.

Det kan være svært for ældre medborgere at forholde sig til den digitale verden. Vi har i Ældre Sagens regi gennem årene haft flere tilbud på IT-området, og vi vil også fortsat stå til rådighed med IT-café den første mandag i måneden fra kl. 10.00 - 12.00 på biblioteket.

I Ældre Sagen arbejder vi for, at den lokale ældre- og sundhedspolitiske indsats skal styrkes og udvikles, så vi i Ældre Sagen kan markere holdninger, og de ældres sag kan blive fremført over for myndighederne, det lokale ældreråd og offentligheden.

Dette indlæg er på ingen måde kritik af medarbejderne på Borgerservice - de gør helt sikkert, hvad de kan, og jeg har forståelse for deres arbejde, men jeg kan ikke se logikken i kommunens udmeldinger. I Ældre Sagen vil vi gøre, hvad vi kan for at påvirke beslutningen om åbningstiden i Borgerservice.

Borgerservice på Billund Bibliotek

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce