Vi bruger cookies!

jv.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.jv.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Alle har ret til tryghed


Alle har ret til tryghed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat Aabenraa. 

Læserbrev: Nødkald tildeles borgere, der har en midlertidig eller varig funktionsnedsættelse. Nødkaldet er forbundet med en central, som ringer op, når borgeren trykker på knappen, som enten bæres i en snor om halsen eller som et armbånd. 

Vi har en fantastisk hjemmepleje, der stiller op på alle tider af døgnet og giver omsorg til dem, der har hjælp behov. Vi har et super godt nødkald-system, der virker helt efter hensigten; et tryk på knappen udløser et opkald fra hjemmepleje eller sygeplejen. Kommer der ingen svar fra borgeren, rykker hjemme- eller sygeplejen ud. Og ventetiden er maks. 45 minutter.

Nødkaldet sparer mange ældre, der falder og måske brækker armen eller hoften, for at vente længe - måske på et koldt gulv - til næste besøg af hjemmeplejen. Hurtig hjælp er dobbelt hjælp. Nødkaldet er en ekstra tryghed, det giver vores skrøbelige medborgere en ekstra sikkerhed for, at de kan få hurtig hjælp, når de lige præcis ikke kan overkomme andet end at trykke på knappen. 

Og mon ikke hurtig hjælp i sidste ende også er god for kommunens økonomi? Risikoen for komplikationer stiger, når man ligger længe og måske nedkøles.

De, som kan og vil, skal selvfølgelig kunne købe sig til en anden løsning. Men tryghed må ikke blive et spørgsmål om penge eller ingen penge.