Vi skal ikke opfinde hjulet to gange

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ib Kristensen, borgmester, Billund Kommune, Jorden Rundt 1, Grindsted
Billede
Debat. 

Motorvej: Debatten om store anlægsprojekter er ikke ny i Billund Kommune. I 2010 handlede det om højspændingsmaster. I dag handler det i bund og grund om det samme beslutningsgrundlag, den samme jord og om sund fornuft.

I Billund Kommune følger vi med spænding Vejdirektoratets arbejde med en VVM-undersøgelse af en ny midtjysk motorvej. I kommunen har vi altid arbejdet langsigtet med infrastrukturen omkring Billund. Helt overordnet ønsker vi at være med til at skabe vækst og udvikling i regionen på en måde, så natur og miljø beskyttes bedst muligt.

Senest har vi sammen med Realdania og Kirkbi A/S præsenteret en visionsplan for Billund by med BIG som rådgivere, hvor naturhensyn og byudvikling går hånd i hånd. Visionsplanen har et 30-årigt sigte, og en af de mest betydningsfulde beslutninger i forhold til infrastruktur gælder den nye motorvej.

Et led i argumentationen for en ny midtjysk motorvej har været, at den skal aflaste E45. Jeg vil gerne slå helt fast, at jeg tilslutter mig, at behovet for en aflastning af E45 er umiddelbart påkrævet. Men aflastningen er ikke det centrale argument for at anlægge en ny midtjysk motorvej. Argumentet er, at en motorvej skaber vækst, og derfor skal den placeres, hvor man ønsker vækst. Det skal man gøre, for at understøtte et Danmark i balance.

Helt centralt i byvisionen står, at Billund skal være Børnenes Hovedstad i Danmark. Det betyder, at al infrastruktur og øvrigt byggeri skal fremme børns trivsel og færden i Billund. En linjeføring af motorvejen øst om Billund vil medføre unødig megen trafik gennem byens centrum. En vestlig linjeføring vil derimod føre lastvognstog m.v. udenom byens kerne, der dermed forbliver et trygt udgangspunkt for de mangfoldige aktiviteter for børn i byen.

Tilbage i 2010 drøftede vi i byrådet og økonomiudvalget, hvordan vi bedst muligt kunne reservere jord til højspændingsledninger. I dag er højspændingsledningerne placeret vest om Billund. Hermed er endnu et vægtigt argument for en linjeføring af den nye motorvej vest om Billund givet; Motorvejen bør placeres dér, hvor man i forvejen har eksproprieret jord under hensyntagen til byens udvikling.

1. maj 2010 blev jeg interviewet af denne avis. Dengang udtalte jeg: "Det virker mærkeligt, hvis man nu finder jord til højspændingsnettet og så kommer efterfølgende for at finde jord til en motorvej". I dag vil jeg tilføje: Jorden er fundet, og motorvejen bør placeres på den jord vest for Billund. Det er den eneste ansvarlige løsning overfor skatteyderne.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce