Vi presser de unge for meget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Anni Matthiesen, MF, (V) Egebjerg Landevej 14, Krogager
Billede
Holdningsstof. 

Når flere og flere unge bliver syge mentalt, mener jeg helt klart, at vi som politikere har en forpligtelse til at kigge systemet efter i sømmene. Vi må sikre, at det ikke er de systemer, som vi har skabt på Christiansborg de seneste år, som er medvirkende til, at flere unge falder ud over kanten og rammens af angst, depression, stress og selvskade.

Jeg er dog helt klar over, at der nok ikke findes ét svar eller én lovændring, som kan rette op på problemet. Der er med garanti mange forskellige årsager til, at tallene viser, at flere og flere unge lider af blandt andet angst og stress. Men stadig mener jeg, at vi ikke kan vende det blinde øje til. I stedet bør vi tage kampen op og også ændre på kravene i f.eks. uddannelsessystemet - hvis dette kan hjælpe de unge.

Sundhedsstyrelsens nationale sundhedsprofil fortæller, at det især er unge kvinder mellem 16-24 år, som har problemer med det mentale helbred. Tallene syntes jeg er skræmmende - 23,9 procent af kvinderne i denne aldersgruppe har ondt i livet; det er en stigning på 50 procent siden 2010.

Perfekthedskulturen understøttes på livet løs på de sociale medier. Uanset om det er på Facebook, Instagram, You Tube eller Snap Chat - så deles der billeder, film og kommentarer i et væk og jo typisk klip fra den perfekte hverdag, selvom den reel ikke findes. Delingen foregår blandt de unge, men så sandelig også af den voksne generation. I dag er det muligt at ændre næsten alt med skønhedsbehandlinger, plastikkirurgi, photoshop og meget mere. Her vises skønhedsidealer frem for offentligheden, som faktisk ikke findes, men som måske er med til at unge kvinder kommer til at føle sig magtesløse, når de jo ikke kan leve op til nutidens krav om perfektion. Dette kan føre til både spiseforstyrrelser og selvskade.

Vi "gamle" syntes måske, at de unge er blevet mere sårbare, og at da vi var unge, blev der også stillet krav til os. Det gjorde der også, men forskellen er måske, at opgaven med at flytte sig fra barn til voksen i dag er en helt anden. Der er blandt andet i dag mange flere valgmuligheder, når det gælder uddannelser, og presset for at lykkes første gang og på den rigtige måde er nok også øget en del. Hertil kommer så oven i at hele verden kigger med på hvad man laver og præsterer, via de sociale medier.

Det er vigtigt, at vi hjælper de unge med angst og stress både med hurtig og gratis psykologhjælp. Men jeg mener faktisk ikke det er nok, da dette er jo en form for brandslukning. Vi er nødt til at grave et spadestik dybere og finde frem til hvad det er, som er årsagen til at tallene er stigende og finde frem til hvad hvordan vi begrænser at brandene opstår.

Og når vi nu skal grave lidt dybere, er vi også nødt til at turde drøfte familielivet og dermed også forældreansvar. I dag er vi forældre også med til at understørre perfekthedskulturen. I dag bruger vi forældre mere og mere tid på forskellige sociale medier og bliver forstyrret af vores smartphone over hundred gange om dagen.

Tiden til at have ro til fordybelse og være tæt på vores børn er vigtig. Det bør vi sætte højere op på vores daglige to-do-liste og så bruge mere tid på at kramme, røre og tale med vores børn frem for at kramme smartphonen i døgndrift. Det er os forældre, som er rollemodeller for næste generation.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce