Skatteyderne skal ikke betale for PostNords forretningseventyr

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hans Chr. Schmidt (V), Friggsvang 3, Vojens
Billede
Holdningsstof. 

Posttrængsler: PostNord oplever et stort fald i brevmængderne. Den faldende brevmængde giver ledelsen i PostNord en stor opgave med at få tilpasset virksomhedens kapacitet.

Ledelsen i PostNord har i den forbindelse besluttet at overføre nogle af de ledige medarbejdere til nye forretningsområder, herunder bl.a. transport og distribution af industrielt gods - i daglig tale kaldet stykgods.

Og så kan man sige, at det jo sådan set er helt ok, at PostNord forsøger at få genoprettet økonomien i selskabet, men det kan undre mig, at PostNord er i stand til at udføre opgaven med at distribuere stykgods op til 40 pct. billigere, end hvad andre virksomheder kan. Når man spørger markedet, så bliver man nemlig oplyst, at håndteringen af stykgodsmarkedets vidt forskellige forsendelsestyper kræver lang erfaring omkring den manuelle håndtering og stuvning af godset.

Men PostNord har jo ikke den samme erfaring med at håndtere denne type gods, og jeg kan derfor frygte, at PostNords forsøg på at trænge ind på stykgodsmarkedet vil påføre PostNord yderligere underskud, når de gennem prisdumpning skal tiltrække forsendelser i et faldende marked uden den vigtige erfaring.

Dette underskud vil formentlig betyde, at PostNord efter nogle år med underskud vil trække sig fra stykgodsmarkedet - på samme måde som de gik ud af markedet for madudbringning.

Resultatet af dette kan gå hen og blive, at PostNord med statsstøtte i ryggen har ødelagt en helt branche. Herefter bliver spørgsmålet: Skal skatteyderne betale for PostNords forretningseventyr. Nej - er mit klare svar.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce